Deel dit artikel
-

‘Weer dubbelcijferige krimp e-commerce’

De omzetten in de e-commercesector laten een dalende lijn zien. In het tweede kwartaal geldt voor Nederland twaalf procent en in Duitsland een minus van 24 procent.

Dat vloeit voort uit de Shopping Index van Salesforce. De Amerikanen kunnen enkel oordelen vanuit hun eigen perspectief. Dat is niet representatief voor de hele markt, maar geeft vanwege de schaal wel een beeld.

Deze index laat zien dat e-commerce in Nederland in het lopende kwartaal herstel laat zien ten opzichte van de eerste drie maanden van het jaar, maar de trend blijft omlaag.

De gemiddelde orderwaarde ligt in de zomermaanden ook elf procent lager.

Waar Salesforce voor Duitsland een daling van 24 procent schetst, laat de barometer van Xentral een minus van ‘maar’ acht procent zien. Het verschil tussen de cijfers wordt vermoedelijk verklaard door de omvang van de gemeten bedrijven. Salesforce kijkt ook naar de kleinere webwinkels waar naar verluidt de financiële klappen harder dreunen dan bij winkels met een miljoen omzet of meer.

Het signaal dat webwinkels door lastige kwartalen gaan geldt niet voor de kleinere maar ook de grotere webshops. De Britse online kledingwinkel ASOS rapporteerde vanochtend nog tegenvallende verkoopcijfers voor augustus als gevolg van de inflatie en de impact daarvan op de koopkracht.

Reageerder Olaf Zwijnenberg, Sectormanager Retail- en Groothandel bij Rabobank, duidt: “[De hierboven gemelde krimp] is ten opzichte van de hoge vergelijkingsbasis vanuit 2021 nadat in het eerste kwartaal van 2022 voor het eerst in de geschiedenis een min te zien was in de voorheen jaar op jaar op jaar op jaar constant groeiende internetomzetten.”

Foto: Marco Verch (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Olaf Zwijnenburg - Rabobank

Wat een onzinnige kop boven dit bericht…..

Het is niet zo heel vreemd dat bovenop de enorme plussen van 2021 er een jaar later niet weer plus op plus gehaald wordt.

Vriendelijk advies: kijk wat langer terug dan 1 jaar.

Q2 2021 plus 25%
Q2 2022 min 12%
Kortom, Q2 2022 nog steeds een dikke plus boven 2020 en 2019 en 2018 en 2017 en 2016 etc etc etc etc.

Erwin Boogert

Er is niets mis met de kop, wel met de duiding. Dank voor je aanvulling daarom.

Olaf Zwijnenburg - Rabobank

Maak er dan van:

‘Weer dubbelcijferige krimp e-commerce in Q2 2022 ten opzichte van de hoge vergelijkingsbasis vanuit 2021 nadat in Q1 2022 voor het eerst in de geschiedenis een min te zien was in de voorheen jaar op jaar op jaar op jaar constant groeiende internetomzetten met ondanks deze 2 minnende kwartalen nu nog steeds een omzetindex van PLUS 320,7% t.o.v. peiljaar 2015’.

Voor je het weet gaan mensen weer roepen dat internet een hype is die de fysieke winkels geen omzet kost……..

Jasper

Het is helaas ook geen recent nieuws. De cijfers over Q2 in de shopping index zijn in juli uitgebracht door Salesforce.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond