Deel dit artikel
-

Weer rechtszaak Proximedia: ‘Het lijkt alsof er een kleuter op mijn toetsenbord heeft geramd’

De omstreden website-ontwikkelaar Proximedia heeft opnieuw een rechtszaak verloren, dit keer aangespannen tegen een eenmanszaak die ambachtelijk vervaardigde wenskaarten verkoopt.

Proximedia is al jaren negatief in het nieuws en de klachten komen ook al jaren op hetzelfde neer: agressieve verkooptactieken in combinatie met beloften die niet worden nagekomen. Bedrijven die weigeren te betalen worden voor de rechter gesleept: soms met succes, maar even vaak ook niet.

In de overeenkomsten tussen Proximedia en Impress.nl was onder meer vastgelegd dat het bedrijf de website ‘responsive’ zou maken om zo de vindbaarheid in Google te vergroten.

Het resultaat beviel Impress allerminst: ‘Ik ben de moeilijkste echt niet maar als ik naar de opzet kijk dan lijkt het alsof er een kleuter op mijn toetsenbord heeft geramd en mijn website verpest heeft. Alles is uit proporties.’

Na toezending van facturen was het bedrijf klaar met Proximedia. ‘Ik wil deze facturen wel betalen en daarna wil ik nooit meer wat van jullie horen’.

Ook wilde Impress dat de door Proximedia ontwikkelde website – die vol onjuistheden zou staan – werd verwijderd. Daaraan heeft Proximedia uiteindelijk gehoor gegeven.

Nadat het bedrijf een pittige rekening toestuurde, weigerde Impress die te betalen. In recoventie vorderde het eenmansbedrijf – inmiddels op de hoogte van tal van publicaties – dat Proximedia stopt met: ‘Haar wanpraktijken en wangedrag zodat het aantal klachten en rechtszaken verminderen; mensen op te lichten; het opzettelijk produceren van wanprestaties en deze te leveren aan hun klachten; het plegen van ‘smaadschrift’, zoals het met opzet wekenlang online laten van (kwalitatief slechte) website; chanteren en ander wangedrag; agressieve en misleidende handelspraktijken te verklaren tegenover de rechter in strijd met de waarheidsplicht.’

Zo zou Proximedia zich in de eerste contacten hebben gepresenteerd als medewerkers van Google Nederland of Google Partner.

De rechter meent dat Impress redelijkerwijs de conclusie heeft kunnen trekken dat Proximedia ‘in ernstige mate wanprestatie pleegde’. En dus mocht Impress de overeenkomsten die het had gesloten met Proximedia voor internetdiensten beëindigen zonder dat zij de contractuele opzegvergoeding – 40 procent van de resterende termijnbedragen – hoefde te betalen.

Een schadevergoeding aan Impress werd overigens niet toegewezen.

Deel dit bericht

8 Reacties

Henny

Zijn ze nou nog steeds bezig? 11 jaar geleden hebben ze bij ons hetzelfde geflikt ..wij hebben na 2 jaar procederen uiteindelijk ook gewonnen, maar heeft veel stress, ellende en geld gekost.

TvdH

Dinsdag 18 februari mag Proximedia zich in Brussel voor de strafrechter verantwoorden.

Talloze Belgische slachtoffers sluiten zich aan bij deze zaak.

14 uur Franstalige Rechtbank van de Eerste Aanleg

Jvh

Oplichters, die zelfs na tussenkomst advocaat, aan huis komen om nog verder af te dreigen.
Wansmakelijke organisatie en medewerkers

FA

Als startende ondernemer ook het slachtoffer geworden van deze maffia praktijken. Valse beloften en u garanderen dat het om 24 maanden gaat en blijkt dan uiteindelijk om 48 maanden te gaan. Bij een collega zijn ze er zelfs in geslaagd om hem onder valse voorwendselen het contract nog eens te laten verlengen, hij hangt er voor 6 jaar aan vast. Verschrikkelijk dat dit in deze tijd nog mogelijk is en dat zo’n bedrijf dit ongestraft kan doen.
Wat was de uitkomst van de rechtzaak op 18 februari? Want ik ben op zoek naar nog gedupeerden om als groep een proces aan te spannen tegen dit bedrijf.

Annouschka - Bvba Nousch Az-art

Beste
Ik ben nu 2 jaar verder en nog steeds heb ik geen nieuwe klanten gehaald uit mijn website en webshop.
Ook na veel pogingen om aanpassingen door te voeren en er zelf aan te veranderen, ziet het er al iets beter uit. Maar de indelingen en de foto balken zijn slecht ingedeeld, er zijn geen adressen opgebouwd en onlangs ,dmv een paar testmaoils van kennissen, blijkt het dat er mails geweigerd worden om toe te komen in mijn mailbox. Dus wie weet wat er zoal verloren gegaan is aan aanvragen. Het is een heel dure affaire en de video die ze destijds gelanceerd hebben, is eindelijk eraf gehaald want die strookte niet meer met mijn actuele locatie en activiteiten. Vorige maand nog iemand over de vloer gehad om het contract aan te oassen voor de facebook campagnes van 1filmpje naar 4 filmpjes te lanceren. Nu ik dit allemaal lees, vrees ik ervoor dat ze me ook een verlenging zullen aangesmeerd hebben. Kan dit juridisch, via test aankoop of unizo, verholpen worden? Ik wil niet langer mijn geld verkwisten aan deze amateurs.

Achmed van Beusichem - nvt

Wat een ellende jongens. Wat een ellende!

Elisabeth

Ik heb gisteren 27/07/2020 een telefonisch gesprek gehad met proximedie, online of Videobiz. Ze zijn bezig met mijn website (Online). Dat ontwerp trekt op niks. Ik gaf hen het voordeel van de twijfel. Maar na een tweede correctieronde was het nog erger. Zo ondermaats. Als grafisch vormgever zag ik onmiddellijk dat daar niet meer in zat. Dus wenste ik dat meteen stop te zetten.
Ze zouden ook een video maken en samen een script opstellen (Videobiz) Hier hebben ze me 1x opgebeld. Van dat script heb ik niets meer gezien of gehoord. Door corona en het slechte weer heb ik de video echter voor onbepaalde tijd Geannuleerd. Hoe zij een video kunnen maken zonder het script eerst nog eens te overlopen en te zien of alle materiaal aanwezig is… onmogelijk. Als grafisch vormgever/fotograaf weet ik heel goed wat nodig is. Maar door tijdgebrek wou ik dit alles uit handen geven. Wat ik beter niet gedaan had.
Bij het eerste bezoek stelde ik mijn contactpersoon de vraag of ik bijvoorbeeld na 3 maanden kosteloos kon opzeggen. En wat er dan zou gebeuren met het materiaal. Ze verzekerde me dat dat kon maar dat het wel pas na drie maanden zou stoppen. En dat ik alle materiaal op cd zou ontvangen. Zonder kosten.
Ze heeft me dus niet ingelicht over de wanpraktijken. Van contracten te laten tekenen en deze niet eerlijk te overlopen met de klant. Dus gisteren aan de telefoon kwam ik te weten dat ik 48 maanden x 400= Een slordige 20000 euro > 40% daarvan is 8000 euro verbrekingsvergoeding zou moeten betalen. Waaaaaaaaaat!!!! Voor werk dat ondermaats is. Voor diensten die nog eens niet zijn opgestart. Ze gaan er dus vanuit dat 1 telefoongesprek van 1 dienst de opstart van het hele project betekend.

Met andere woorden ze kunnen er genoegen mee nemen dat ze de kleine zelfstandige ruïneren? Dit bedrag vragen voor een geleverde dienst van max 250 euro.

Dit is waanzin. Dat je als bedrijf nog steeds kan bestaan na tientallen jaren van zulke praktijken! Zij leven hiervan. Dit moet worden gestopt.

John

Ze zijn nu onder de naam MKB ClickService (https://www.mkbclickservice.nl/wie-zijn-wij/het-team-van-mkb-clickservice) ook in Nederland bezig.
Vage verhalen over een gratis trial. Ze willen graag langs komen. Verkoopverhaaltjes. Straks belscript. Je hoort de druktemaker aan de andere kant van de lijn zoeken. Ik hoor nu deze tegenwerping, dus ik moet nu dit zeggen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond