Deel dit artikel
-

Weer rechtszaak Proximedia: ‘Het lijkt alsof er een kleuter op mijn toetsenbord heeft geramd’

De omstreden website-ontwikkelaar Proximedia heeft opnieuw een rechtszaak verloren, dit keer aangespannen tegen een eenmanszaak die ambachtelijk vervaardigde wenskaarten verkoopt.

Proximedia is al jaren negatief in het nieuws en de klachten komen ook al jaren op hetzelfde neer: agressieve verkooptactieken in combinatie met beloften die niet worden nagekomen. Bedrijven die weigeren te betalen worden voor de rechter gesleept: soms met succes, maar even vaak ook niet.

In de overeenkomsten tussen Proximedia en Impress.nl was onder meer vastgelegd dat het bedrijf de website ‘responsive’ zou maken om zo de vindbaarheid in Google te vergroten.

Het resultaat beviel Impress allerminst: ‘Ik ben de moeilijkste echt niet maar als ik naar de opzet kijk dan lijkt het alsof er een kleuter op mijn toetsenbord heeft geramd en mijn website verpest heeft. Alles is uit proporties.’

Na toezending van facturen was het bedrijf klaar met Proximedia. ‘Ik wil deze facturen wel betalen en daarna wil ik nooit meer wat van jullie horen’.

Ook wilde Impress dat de door Proximedia ontwikkelde website – die vol onjuistheden zou staan – werd verwijderd. Daaraan heeft Proximedia uiteindelijk gehoor gegeven.

Nadat het bedrijf een pittige rekening toestuurde, weigerde Impress die te betalen. In recoventie vorderde het eenmansbedrijf – inmiddels op de hoogte van tal van publicaties – dat Proximedia stopt met: ‘Haar wanpraktijken en wangedrag zodat het aantal klachten en rechtszaken verminderen; mensen op te lichten; het opzettelijk produceren van wanprestaties en deze te leveren aan hun klachten; het plegen van ‘smaadschrift’, zoals het met opzet wekenlang online laten van (kwalitatief slechte) website; chanteren en ander wangedrag; agressieve en misleidende handelspraktijken te verklaren tegenover de rechter in strijd met de waarheidsplicht.’

Zo zou Proximedia zich in de eerste contacten hebben gepresenteerd als medewerkers van Google Nederland of Google Partner.

De rechter meent dat Impress redelijkerwijs de conclusie heeft kunnen trekken dat Proximedia ‘in ernstige mate wanprestatie pleegde’. En dus mocht Impress de overeenkomsten die het had gesloten met Proximedia voor internetdiensten beëindigen zonder dat zij de contractuele opzegvergoeding – 40 procent van de resterende termijnbedragen – hoefde te betalen.

Een schadevergoeding aan Impress werd overigens niet toegewezen.

Deel dit bericht

20 Reacties

Henny

Zijn ze nou nog steeds bezig? 11 jaar geleden hebben ze bij ons hetzelfde geflikt ..wij hebben na 2 jaar procederen uiteindelijk ook gewonnen, maar heeft veel stress, ellende en geld gekost.

TvdH

Dinsdag 18 februari mag Proximedia zich in Brussel voor de strafrechter verantwoorden.

Talloze Belgische slachtoffers sluiten zich aan bij deze zaak.

14 uur Franstalige Rechtbank van de Eerste Aanleg

Jvh

Oplichters, die zelfs na tussenkomst advocaat, aan huis komen om nog verder af te dreigen.
Wansmakelijke organisatie en medewerkers

FA

Als startende ondernemer ook het slachtoffer geworden van deze maffia praktijken. Valse beloften en u garanderen dat het om 24 maanden gaat en blijkt dan uiteindelijk om 48 maanden te gaan. Bij een collega zijn ze er zelfs in geslaagd om hem onder valse voorwendselen het contract nog eens te laten verlengen, hij hangt er voor 6 jaar aan vast. Verschrikkelijk dat dit in deze tijd nog mogelijk is en dat zo’n bedrijf dit ongestraft kan doen.
Wat was de uitkomst van de rechtzaak op 18 februari? Want ik ben op zoek naar nog gedupeerden om als groep een proces aan te spannen tegen dit bedrijf.

Annouschka - Bvba Nousch Az-art

Beste
Ik ben nu 2 jaar verder en nog steeds heb ik geen nieuwe klanten gehaald uit mijn website en webshop.
Ook na veel pogingen om aanpassingen door te voeren en er zelf aan te veranderen, ziet het er al iets beter uit. Maar de indelingen en de foto balken zijn slecht ingedeeld, er zijn geen adressen opgebouwd en onlangs ,dmv een paar testmaoils van kennissen, blijkt het dat er mails geweigerd worden om toe te komen in mijn mailbox. Dus wie weet wat er zoal verloren gegaan is aan aanvragen. Het is een heel dure affaire en de video die ze destijds gelanceerd hebben, is eindelijk eraf gehaald want die strookte niet meer met mijn actuele locatie en activiteiten. Vorige maand nog iemand over de vloer gehad om het contract aan te oassen voor de facebook campagnes van 1filmpje naar 4 filmpjes te lanceren. Nu ik dit allemaal lees, vrees ik ervoor dat ze me ook een verlenging zullen aangesmeerd hebben. Kan dit juridisch, via test aankoop of unizo, verholpen worden? Ik wil niet langer mijn geld verkwisten aan deze amateurs.

Achmed van Beusichem - nvt

Wat een ellende jongens. Wat een ellende!

Elisabeth

Ik heb gisteren 27/07/2020 een telefonisch gesprek gehad met proximedie, online of Videobiz. Ze zijn bezig met mijn website (Online). Dat ontwerp trekt op niks. Ik gaf hen het voordeel van de twijfel. Maar na een tweede correctieronde was het nog erger. Zo ondermaats. Als grafisch vormgever zag ik onmiddellijk dat daar niet meer in zat. Dus wenste ik dat meteen stop te zetten.
Ze zouden ook een video maken en samen een script opstellen (Videobiz) Hier hebben ze me 1x opgebeld. Van dat script heb ik niets meer gezien of gehoord. Door corona en het slechte weer heb ik de video echter voor onbepaalde tijd Geannuleerd. Hoe zij een video kunnen maken zonder het script eerst nog eens te overlopen en te zien of alle materiaal aanwezig is… onmogelijk. Als grafisch vormgever/fotograaf weet ik heel goed wat nodig is. Maar door tijdgebrek wou ik dit alles uit handen geven. Wat ik beter niet gedaan had.
Bij het eerste bezoek stelde ik mijn contactpersoon de vraag of ik bijvoorbeeld na 3 maanden kosteloos kon opzeggen. En wat er dan zou gebeuren met het materiaal. Ze verzekerde me dat dat kon maar dat het wel pas na drie maanden zou stoppen. En dat ik alle materiaal op cd zou ontvangen. Zonder kosten.
Ze heeft me dus niet ingelicht over de wanpraktijken. Van contracten te laten tekenen en deze niet eerlijk te overlopen met de klant. Dus gisteren aan de telefoon kwam ik te weten dat ik 48 maanden x 400= Een slordige 20000 euro > 40% daarvan is 8000 euro verbrekingsvergoeding zou moeten betalen. Waaaaaaaaaat!!!! Voor werk dat ondermaats is. Voor diensten die nog eens niet zijn opgestart. Ze gaan er dus vanuit dat 1 telefoongesprek van 1 dienst de opstart van het hele project betekend.

Met andere woorden ze kunnen er genoegen mee nemen dat ze de kleine zelfstandige ruïneren? Dit bedrag vragen voor een geleverde dienst van max 250 euro.

Dit is waanzin. Dat je als bedrijf nog steeds kan bestaan na tientallen jaren van zulke praktijken! Zij leven hiervan. Dit moet worden gestopt.

John

Ze zijn nu onder de naam MKB ClickService (https://www.mkbclickservice.nl/wie-zijn-wij/het-team-van-mkb-clickservice) ook in Nederland bezig.
Vage verhalen over een gratis trial. Ze willen graag langs komen. Verkoopverhaaltjes. Straks belscript. Je hoort de druktemaker aan de andere kant van de lijn zoeken. Ik hoor nu deze tegenwerping, dus ik moet nu dit zeggen.

Frank

Ook ik zet mijn vraagtekens. Ze spelen mooi weer met je investeringen, maar het levert totaal niets op, wat de verkoper me beloofd had. Volgens mn advocaat is misleiding van verkoop het punt wat proximedia of clickservice nastreeft. Ik wil het contract ook beeindigen, ik zie geen enkele verbetering in het resultaat.

Hinke de Vries - Praktijk

Ben donderdag gebeld door MKB, zij hadden nieuwe vestiging in Drachten en subsidie gekregen om ondernemers te helpen in deze moeilijke tijd van Corona om website te bouwen, zodat je meer cliënten zou krijgen. Ik reageerde dat dit mooi verhaal is, maar ik waarschijnlijk toch wel betalen moet. Ze wilde graag eens komen praten. Vrijdag kon al om 10 uur. Er verschenen twee, met mooi misleidend verhaal, waar je raad het al, ik ben ingetrapt. Heb getekend. Bijna 300 euro p maand zag ik later. . Ze hadden het zo niet verteld en toen ik tekende zag ik ook niet wat ik later pas zag. Ik mailde dat ik contract wilde verbreken, er kwam telefoontje van ‘directeur’ dat dit niet kon. Hij kon mij wel minder diensten aanbieden, dan voor ongeveer € 140 per maand. Heb bedenktijd gevraagd. Zit nu info te zoeken, wat is raadzaam nu. Als ik alle berichten zie misschien dit doen voor minste schade? En bij belasting terug vragen? Alle zorgen deurwaarder en gerechtelijk zit ik ook niet op te wachten. Mijn verzekering zei niets betalen, laat ze maar komen. Als ze corrupt zijn geen voet om op te staan? Maar ze gaan ver, ik kan die stress van duizenden euro’s moeten betalen, echt ook niet meer aan. Wegens Corona moest ik eerder al praktijk sluiten en nu minder cliënten, zelfs €140 is zwaar. Wie helpt mij aub? Heb het al aangegeven meld misbruik en bij kvk besproken, zij kunnen niets

gunnar blommaert

ook ik heb getekend, het is inderdaad amateuristisch werk, je kan er echter heel moeilijk onderuit geraken.
ze hebben een video gemaakt voor mij en doen mijn google advertenties.
de video was echt amateuristisch, ik heb het contract voor de video die op de totem wordt getoond kunnen verbreken tegen een vergoeding van 700 euro.
ik betaal nog wel 300 euro per maand voor google advertenties. 200 euro budget en 100 euro werkingskosten.
dit was volgens mijn advocaat de beste uitslag. hij heeft al zaken lopende gehad tegen het bedrijf. een rechtzaak kost nu eenmaal veel geld en een kleinen zelfstandige heeft niet dat geld.
ik ga nu mijn zaak stoppen en ben benieuwd hoeveel ik nog ga moeten betalen.
als iemand raad weet hoor ik het graag.

TvdH

Belgische gedupeerden doen er verstandig aan contact te zoeken met Unizo en zich aan te sluiten bij de Facebookgroep van Proximedia Gedupeerden waar de lopende strafzaak in Brussel gevolgd wordt.

Nederlandse gedupeerden moeten duidelijk op papier zetten wat er misleidend was aan de verkoop (telefonisch ‘eenmalig’ aanbod, bezoek, afstreeplijst, bedenktijd, ondertekening overeenkomst) want de rechter redeneert: je moet uit je doppen kijken voor je tekent, juist als ondernemer.

Van belang is ook: was het Proximedia (MKB Clickservice) of een copycat zoals Vandaag Online die exact dezelfde babbeltrucs toepast. Er is een Nederlandse Facebookgroep voor gedupeerden van Vandaag Online, zie ook het programma Kassa! van 22 februari 2020.

Werner

Ik heb problemen met het bedrijf Proximedia (videobizz, click+, Online). Ze hebben me diensten beloofd die ze niet konden waarmaken maar me toch de contracten laten tekenen en nu zeggen ze dat ze de contracten niet zonder vergoeding (40% van de nog resterende 48maanden)kunnen stopzetten. Ze weigeren de contracten te vernietigen en gaven maar 1 mogelijkheid namelijk dit contract vervangen door een ander contract (andere diensten). zo hebben ze me 4 contracten laten tekenen. Ze hebben mijn website zonder enige reden in totaal 10 dagen offline genomen enz…(waardoor er geen inkomsten waren) zonder me maar even op de hoogte te brengen en als ik dan uitleg vraag via email, weigeren ze een reden op te geven) Ik moet zelf bellen als er iets mis is met de website zeggen ze terwijl in het contract en op hun website het anders staat. Zij deden continu onderhoud van de website en continu controle of deze online is. Die denken dat ze zomaar alles kunnen doen zonder schroom. Dit kan toch niet?
Wat kan hieraan gebeuren?
Groetjes Werner

Aerts - Winkel

Proximedia (opgericht door oud-journalist) maakt nog steeds slachtoffers. Ze laten een ravage na en wurgen vaak jonge startende ondernemers met wurgcontracten. Ze liegen en bedriegen alles bij elkaar. JE WORDT ONDER DRUK GEZET OM METEEN TE TEKENEN.
Ze ronselen jonge studenten die op commissiebasis jonge ondernemers lastig vallen. Ze bellen je wel 1 of twee keer in de maand op.
Proximedia heeft allerlei dochterondernemingen opgezet die dit voor haar doet: ONLINE: MKB ClickService, Batibouw, AFE Benelux, etc. Er zijn er ook een aantal failliet.
Zodra je hebt getekend, gaan ze naar hun andere slachtoffer. Jij krijgt vervolgens producten die heel slecht en amateuristisch zijn uitgevoerd. Wel krijg je meteen facturen. Dit kan al jaren doorgaan!!

HET ZIJN DE GROOTSTE OPLICHTERS OOIT!!

Robert de Brueijs - Lizasbeautysalon

Wurgcontract mkbclickservice
Mijn dochter gaf akkoord aan mkbclickservice acquisist om een informatief gesprek te komen voeren over betere vindbaarheid van haar website. De jonge 23 jarige startende onderneemster laat zich vervolgens door 2 personen overdonderen met mooie maar ingewikkelde verhalen en tekent zonder na te kunnen denken voor 24maanden onzin. Na een paar dagen beseffen ze dat ze voor €5600 een 5 pagina tellende internetsite had gekocht in abonnementsvorm, terwijl je voor €1500 een prima site kan laten bouwen bij legio correcte bedrijven zonder verdere verplichtingen.
Daarna MKBclickservice uitgelegd dat dit niet de bedoeling was en dat ze van de overeenkomst af wil, omdat haar netto jaarwinst nog maar net boven deze kosten uitkomt. Maar dit bedrijf heeft 0,0 empathie en houdt zich gnibbelend vast gaat het contract wat mijn dochter getekend heeft. Ik heb ze uitgebreid uitgelegd dat ze zich schuldig maken aan acquisitie fraude en dat hun verkoop methode zoals ze bij mijn dochter hebben ingezet, strafbaar is. Als antwoord krijg ik dan: was u er bij? Nee? Dan kan u het niet weten. Ze hebben bij MKBclickservice overal een juridisch antwoord op. 1 ding is wel duidelijk. Het gaat niet om wat je verkoopt, als je ze maar ophangt aan het contract van 24 maanden.
Nu, na 4 maanden nog niets online. Communicatie gaat eenzijdig en duurt lang. Net zolang, tot er weer een maand om is. Dan kunnen ze weer rekken. Ze kwamen met een geweldig voorstel om hun goede kant te tonen: 24 maanden voor €109 ex, btw, (ipv 24 maanden €199 ex btw en ex €35 Google ad kosten), maar dan geen advertentiecampagne! Daar hebben we niets aan, want we hebben al een site met meer dan 5 pagina’s die ook geen advertentiecampagnes heeft en volgens hun acquisisten, werkte dat niet!!
PAS OP !! TEKEN NOOIT IETS BIJ MKBCLICKSERVICE OF PROXIMEDIA OF ANDERE AANVERWANTEN!!! Zelfs de hoge raad heeft enkele jaren terug aangegeven dat dit product onnodig hoog geprijsd is en niet nuttig is!! En zelf dan… ben je gewoon de pisang bij deze foute toko!

klaver

Ook hebben wij helaas contact gehad met dit bedrijf.
onze dochter van 20 jaar heeft onder druk een contract getekend terwijl ze nog helemaal niets verkocht heeft.
Ze hebben haar benaderd en zijn langs gekomen toen wij als ouders niet thuis waren.
De verkoper gedroeg zich dreigend en was verbaal erg sterk.
Ook wij proberen er vanaf te komen.
Walgelijke lui.

Jennifer

Ook ik ben zo dom geweest om een contract te tekenen. Nooit een klant gehad via deze oplichters. Maar ik moest wel betalen.

Door Corona mijn salon moeten sluiten en werk nu in loondienst. Nu willen ze geld van mij zien. En veel ook.

Incassobureau Nouta stond vandaag op mijn werk om een brief met mijn privé gegevens te overhandigen aan wie dan ook. Open en bloot voor iedereen om te lezen.

Schande dat je zo met mensen omgaat. Ze hebben precies niets gedaan maar willen wel geld van je.

Stelletje oplichters

Jacqueline

Helaas heb ik een hele nare ervaring ontdekt van MKB Clickservice. Waar ik een contract heb vanaf 30-10-2022 mijn tweede website via hun dan uiterlijk eind januari 2023 online zou staan, maar vandaag de dag op 8-5-2023 er nog steeds geen website online staat. Mkb Clickservice, is op dit moment totaal niet normaal toegankelijk met hun opties, mijn vertrouwen in mkb Clickservice is volledig kwijt. Na zoveel e-mails en telefoon contact blijkt mkb Clickservice toch enorm moeite te hebben met het luisteren/lezen naar de wensen van de klant. Doordat mkb Clickservice dus nu in gebreke is door niet te voldoen aan de afspraak terwijl ik wel alle maanden tot nu toe netjes betaal vanaf december 2022, komt mkb Clickservice alleen met een optie 5 maanden gratis website (een websitebezoek die er dus niet is) of ontbinden van het contract maar dan moet ik wel 40% betalen over de resterende maanden een bedrag van €1600 euro. Dus omdat hun niet kunnen leveren wat er geleverd moet worden, ik nu in mei nog steeds niets heb terwijl dit in januari er al had moeten zijn, wil ik het contract ontbinden hebben maar niet dat ik dan nog is 40% moet afbetalen, voor iets wat er nog nooit is geweest. Heel spijtig dit. Het gehele vertrouwen is echt WEG, helaas kan ik überhaupt niet beide websites daar weg halen dat is niet te betalen voor een eenmanszaak, maar ik weet wel dat zodra me andere website die wel al sinds 2016 loopt, afloopt ik die ook weg haal bij mkb Clickservice. Dit is volkomen onprofessioneel. Alstublieft denk meerdere keren na voor u een contract aanneemt bij mkb Clickservice, het contact is gruwelijk verslechterd in de afgelopen jaren, aanpassingen aan de website duurt ook weken en dan is het nog hopen dat het goed wordt aangepast.

Ps ik heb echt geen achterlijke aanpassingen gevraagd voor mijn nieuwe website, een voorbeeld van een wijziging die ik wou zien: ipv dalmatiër honden te beschrijven wou ik overal in de tekst Dalmatische honden beschreven hebben. Zijn geen moeilijke dingen om aan te passen, maar kennelijk heeft mkb Clickservice hier dan toch echt minimaal 5 maanden voor nodig, of uiteindelijk langer want het is nog steeds niet aangepast.

Denk GOED na voordat u een contract tekent. Mkb Clickservice is niet zo betrouwbaar als dat zij lijken.

Ik ga sowieso een proces starten tegen Proximedia/mkb Clickservice

Feminand

Ook ik ben er in getrapt
Begin dit jaar werd ik telefonische door Mkb Clickservice benaderd met een mooi verhaal dat mijn site van mijn salon moeilijk te vinden was op Google. Hij vroeg of hij even langs kon komen om het allemaal uit te leggen want als ik een website via hun zou nemen dan stond ik gelijk boven aan in de zoekbalk van de salon. Hier door zou ik meer klanten krijgen.
Mijn huidige website vond ik prima. Bestede het uit. €27,-per maand.
Appte voor veranderingen en het werd gelijk aangepast.
Na dat meneer alles had verteld wou ik graag overleggen met mijn man. Die pas Savonds thuis kwam. Hij zou gelijk zeggen je bent niet wijs. Wat een geld. Mocht ik er over na denken maar moest dan wel alvast mijn handtekening zetten anders moest hij speciaal weer van ver terug komen. Dit heb ik gedaan. Een bedrag van rond de €200 zou ik dan moeten betalen. Het klonk allemaal erg moois Kan namelijk best impulsief zijn. Ook gaf ik aan een opleiding en een baan er naast te nemen in loondienst dat ik liever even er mee wou wachten tot dat ik zeker wist of ik beide kon volhouden want dan moet ik juist geen extra klanten er bij.
Hij bleef maar opdringerig en was alleen met hem.
Hij ging weg en heb eigenlijk mkb gebeld dat ik niks met het contract wou en dat het nu niet verstandig was. Ze zouden gelijk contact met hem opnemen en binnen 4 uur stond meneer weer op mijn stoep terwijl ik klanten had begon hij met mij in discussie waarom ik het niet wou. Heb toen mijn bedrag naar beneden kunnen krijgen en betaal nu alleen maar voor de website €130 inc ben klein dus geen btw terug. Echter had hij mij beloofd €100.
Het papier van de overeenkomst is tot 2 keer toe leeg van mijn kant . Betaal dus €2400 extra voor 2 jaar en vind mijn website totaal niet professioneel. Ik moet het er maar mee doen. Wel heb ik geleerd. Niet meer in zee te gaan met mensen die mij opzoeken om iets aan te smeren.

D.van.Haastert - proximedia/mkb clickservice

Mijn zoon is op 30 September 2022 benaderd door ene erwin van MKB Clickservice uit utrecht,hij vertelde mij zoon dat hij zijn online webshop een boost kon geven, omdat hun bedrijf in samenwerking staat met Google Ad, maar nadat ik snel had gezocht op google zelf bleek van alle beweringen van erwin niks van waar waren, waarop ik gelijk contact heb op genomen met MKB Clickservice en zei dat ik per direct alles wou ontbinden, waarop hun mij weer vertelde mij altijd tevreden willen stellen, maar ik gelijk zei dat mijn vertrouwen in hun geheel was verdwenen, en dus niet verder wou nu krijgt hij gisteren een deurwaarder aan de deur waarvan ik een dagvaarding kreeg dat ik op donderdag 14 september 2023 moet verschijnen voor een openstaand bedrag van maar liefst 5.994.01 euro als ik dat voor de voor kom 14 september 2023 betaal gaat de dagvaarding niet door maar moet ik nog wel even bovenop dit bedrag 5.994.01 euro, ook nog even griffierecht verschuldig ben van 514,00 euro, kom ik dus op een totaal van zo’n 6.508.00 euro puren misleiding in onze ogenheb hier aangifte van gedaan op het politiebureau, en meerdere site en forums

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond