Deel dit artikel
-

Singles Day haalt de 25 miljard dollar

Singles Day heeft voor Alibaba weer nieuwe records gebroken. Met 25,4 miljard dollar aan handelsomzet versloeg het bedrijf de meest optimistische voorspellingen. De omzet kwam ten opzichte van vorig jaar zelfs 39 procent hoger uit. Rivaal JD.com versloeg Alibaba’s record van vorig jaar: ruim 19 miljard dollar.

Het record van Alibaba van vorig jaar van 17 miljard dollar was in de eerste twaalf uur van Singles Day al gebroken. Van de 18 miljard dollar werd 7 miljard zelfs in de eerste 30 minuten gerealiseerd. In de eerste twee minuten werd al 1 miljard dollar omzet gedraaid.

Negentig procent van de omzet werd gegenereerd via smartphones, vorig jaar was dat nog 82 procent en een jaar eerder 69 procent.

Niet alles werd online verkocht: Alibaba’s Tmall opende dit weekend zestig fysieke popup winkels in 52 winkelcentra in twaalf grote steden. Diverse grote merken als L’Oréal, Unilever, Procter & Gamble en Lego deden mee aan dit experiment. 82 procent van de retailmarkt in China betreft fysieke winkels, dus wilde Alibaba die markt niet missen.

Wat Alibaba zelf heeft overgehouden aan de omzet zal pas blijken uit de kwartaalcijfers over het vierde kwartaal. Anders dan Amazon verkoopt Alibaba zelf niet rechtstreeks aan consumenten, men verdient slechts aan commissies van handelaren.

Dat geldt evenzeer voor JD.com, die zijn 19 miljard dollar overigens niet in 24 uur, maar gedurende twaalf dagen realiseerde. De handelsomzet voor 11 november is niet bekend gemaakt.

Tijdens Singles Day wordt al enkele jaren meer omzet gegenereerd dan tijdens Black Friday en Cyber Monday, de twee belangrijkste feestdagen voor Amerikaanse retailers. Vorig kwam de online omzet van beide feestdagen uit op ruim 6 miljard dollar. Cyber Monday deed het daarbij beter dan Black Friday.

bol.com deed zaterdag voor het eerst mee aan Singles Day en volgens het bedrijf oversteeg de omzet de eigen verwachtingen. Zo werden er ‘tienduizenden producten’ verkocht.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond