Wehkamp.nl maakt site socialer
De bezoeker bij Wehkamp.nl kan voortaan vrienden uitnodigen om samen te winkelen in een social shopping omgeving. Met een interactieve toepassing kunnen bezoekers niet alleen samen reviews bekijken, maar bijvoorbeeld ook via Windows Live Messenger samen chatten.
Met de social shopping omgeving, Joint Product eXperience (JPX), is het mogelijk om in een gezamenlijke omgeving in te zoomen op producten. Gebruikers kunnen het scherm van elkaar overnemen en, geanonimiseerd, zien wie in Nederland welk product waar heeft gekocht.
Eerder was het al mogelijk om, geanonimiseerd, te zien wie in Nederland wat heeft gekocht. “Dat hebben we nu geïntegreerd in JPX”, aldus Alexander van Slooten, manager e-commerce bij Wehkamp.nl. Het sociale aspect probeert Wehkamp.nl langzaam uit te breiden.
Joint Product eXperience op wehkamp.nl from wehkamp.nl on Vimeo.
Tendens
Van Slooten: “Er is geen weg terug. Reviews vallen ook onder social shopping. De tendens nu is, dat consumenten eerder elkaar vertrouwen dan een bedrijf. Voor ons betekent dat dat er een extra kanaal is waarmee klantinformatie ons bereikt. Vroeger kwam dat alleen binnen bij het callcenter. De klachten en reviews komen meer in de openbaarheid.”
Negatieve reviews worden bij Wehkamp niet afgewezen. “Onze moderators lezen de reviews en zorgen dat er geen discriminerende opmerkingen of reclame-uitingen instaan. Ook reviews met persoonsgegevens worden afgekeurd. Maar een negatieve review plaatsen we gewoon”, aldus Van Slooten.
Retouren
Een voordeel daarbij is dat de producten en het aanbod verbeterd kan worden. “Een keer per week maken we een overzicht van de negatieve reviews en die sturen we dan naar degene die daar commercieel voor verantwoordelijk is. Vaak zien we bij die producten ook al meer retouren. De verantwoordelijken kunnen dan actie ondernemen. In het ergste geval, als het product niet de gewenste kwaliteit heeft, halen we het product van de site.”
Binnenkort moet de relevantie van reviews vergroot worden. “Dat gaan we doen met een filter. De eerste basisversie, daarin kan bijvoorbeeld gefilterd worden op leeftijd, regio en geslacht. Het is natuurlijk de vraag hoe je de relevante reviews uit de grote brij kunt halen. Op termijn willen we hierbij wellicht ook surf- en koopgedrag betrekken zodat je relaties tussen klanten naar voren haalt.”
Toekomst
Volgens de manager e-commerce is JPX een eerste stap: “Het ultieme zou zijn als we mensen echt kunnen laten co-browsen. Nu doen we dat nog via messenger. Het zou mooi zijn om dat in de toekomst in de site te integreren.”
Of het conversieverhogend werkt, dat zal de praktijk nog moeten uitwijzen “Met JPX kan een consument makkelijker een product aan een ander laten zien.” Dit kan onzekerheid wegnemen, of de klant kan een product makkelijker onder de aandacht brengen bij een vriend, meent Van Slooten: “Dat zou zeker winst kunnen zijn.”
Kostenplaatje
Ook andere initiatieven op het gebied van sociale shopping worden goed in de gaten gehouden. Zoals bijvoorbeeld de online sociale kledingkamer MimicMe, waarmee gebruikers real time samen kleding passen in 3D en elkaar advies geven. “Het is een interessante ontwikkeling. We sluiten niet uit dat we zoiets gaan doen. Daarbij moet ik wel aantekenen dat Wehkamp.nl een enorm aanbod aan producten heeft. Een dergelijk initiatief als dat van MimicMe zou mooi zijn, maar er hangt wel een prijskaartje aan voor het driedimensionaal maken van het product. Dat is een grote investering”, meent Van Slooten.
Volgens de e-commerce manager is videocontent onafwendbaar. ” Maar ook daar komt het kostenaspect om de hoek kijken. Met name bij kleding. De vraag is of je het voor een deel van je assortiment wilt doen. Veel producten hebben een korte looptijd en staan soms maar een maand op de site. Die discussie voeren we nu. Dat we naar video gaan, dat is logisch, in welke vorm dat is, dat is nog de vraag.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
6 Reacties
Serge de Klerk
Leuke feature, maar ik vraag mij wel af welke percentage van de bezoekers van Wehkamp hier uberhaupt mee om kan gaan. Voor de meeste lezers hier is dit natuurlijk simpel, maar voor de gem. huisvrouw van 45 jaar lijkt me het vrij lastig. Voor jongeren vind ik het al een stuk interessanter.
Robert Rushmore
@Serge: Wat zou eigenlijk de doelgroep van Wehkamp zijn? Volgens mij hebben ze recent al een verjongingskuurtje gehad. Wehkamp kwam vorige week ook met een mobiele website. Het zou zo maar kunnen dat de huisvrouw van 45 niet meer de doelgroep is. Wel knap dat zo'n speler met veel vernieuwing komt. Hoe groter het bedrijf hoe lastiger het vaak is dit soort dingen voor elkaar te krijgen.In het stuk staat nog wel iets interessants: "surf- en koopgedrag betrekken zodat je relaties tussen klanten naar voren haalt". Als je zoveel van je bezoekers weet als een Wehkamp moet je daar inderdaad hele mooie dingen kunnen doen. Kennelijk denken ze daar al over na.
Ruud SEOshop
Ik moet er mee lachen. Ik denk dat de komende 2 maanden ongeveer 10% van de klanten dit gaat gebruiken omdat ze het in de media gelezen hebben. Daarna hooguit 1% en ja.. bellen blijft persoonlijker en wordt steeds goedkoper. Beter had Wehkamp haar geld gestoken in styleboards zoals Kaboodle doet i.c.m. een hyves / facebook / iphone gadget!
Joost
De features komen op mij ook een beetje geforceerd over, maar goed Twitter gaf ik eigenlijk ook weinig kans mainstream te worden. Wehkamp is natuurlijk wel een lichtend voorbeeld voor Nederlandse eCommerce sites.Kleine site aanpassingen in combinatie met kleine investeringen en dan maar zien of het aanslaat vind ik een goede strategie.
Sjef Kerkhofs
Ik heb dit al weleens eerder gezien. Ik geloof dat het de website van de Kijkshop ofzo was (kan me vergissen), waar je al ruim een jaar middels messenger producten kunt bespreken met je vrienden. Dit neemt overigens niet weg dat wehkamp inderdaad een van DE voorbeelden van E-commerce in Nederland is.
Andre de Laat
Beetje mosterd na de maaltijd misschien maar op Frankwatching staat nu een aardig artikel ( http://www.frankwatching.com/archive/2010/02/05/%E2%80%98the-next-wave%E2%80%99-in-e-commerce/ ) waarin de auteur stelt dat niet de shop maar het product centraal komt te staan. Een mooi voorbeeld van ?het product centraal? vind ik de nieuwe Favorables gadget op hyves ( http://www.hyves.nl/gadgetgallery/816/Favorables/ ). Hiermee kunnen hyvers hun favoriete aankopen en verlanglijst op hun profiel tonen en delen en producten aanbevelen bij hun vrienden. Klik je op een product wat iemand op zijn profiel heeft staan dan zie je eerst uitgebreide product informatie en pas als je daarop klikt kom je bij de webshop uit.