Wehkamp sleept Usability Award in de wacht

De website van Wehkamp is woensdag voor de derde keer gekroond met de Usability Award.
De vakjury selecteerde vijf websites waarop het publiek haar stem mocht uitbrengen. Werden er vorig jaar nog een kleine 10.000 stemmen uitgebracht, dit jaar was er meer belangstelling met 75.000 stemmen.
De website van ING verdiende na telling van de stemmen een tweede plek. SNS Bank wist de derde plek te bemachtigen.
Juryvoorzitter Bastiaan Klooster beschrijft Wehkamp.nl als een ‘gebruiksvriendelijke online winkel’: "De artikelen zijn goed vindbaar, de navigatie is goed ingedeeld, er is meestal sprake van een heldere filtering en een intuïtieve sortering."
In een reactie laat Wouter van den Berg van MetrixLab weten dat er door de jury niet is gekeken naar zaken als conversie. "Wehkamp heeft tijdens de uitreiking wel laten weten dat de omzet steeg na de restyling van de site."
De eveneens genomineerden Hema en NS gingen zonder prijs naar huis. Afgelopen jaar was de eerste prijs voor WNF.nl.
Bron foto: brook (CC)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
8 Reacties
Stijn Bokhove
Beste Wehkamp,Van harte gefeliciteerd met het winnen van de award. Uiteraard hadden wij gehoopt met NS en HEMA ook te winnen, maar het publiek besliste anders helaas. Wel nog een vraag voor jullie: op Wehkamp.nl stond namelijk een banner: "Usability Award 2009 – Stem op Wehkamp.nl en maak kans op 1 van de 5 Wii + Fit".Wie zijn de gelukkige winnaars? Van de award-organisatie vernamen we namelijk dat gegevens van stemmers niet gedeeld worden met de genomineerden…. Ben dus heel benieuwd hoe jullie dit afhandelen :) Groet, Stijn
Kees
Het al oude liedje. Koop je award!
HAns
Stijn, hou hadden jullie dat dan gedaan? Op jullie site staat nl precies dezelfde propositie: http://lbi.lostboys.nl/blog/artikelen/stem-voor-ns-nl-en-hema-nl
Stijn Bokhove
@HansKlopt, maar de overnachting in de Euromast werd door de Usability Award organisatie zelf weggegeven. Daarbij dus geen vuiltje aan de lucht 😉
Wouter van den Berg
De winnaar is niet bepaald op basis van het aantal stemmen, maar op basis van een beoordeling van de website op een viertal inhoudelijke critera door de stemmers.
pim
Nu nog een gebruiksvriendelijke klantenservice.Probeer maar eens een artikel te retourneren
Peter de Gouw
Natuurlijk is de consument vol lof. Het is de consument die ongevraagd tot 5000 euro krediet krijgt. Helaas weten de meeste consumenten niet dat men dan ook aan een woeker rente vastzit. Wehkamp is wat mij betreft gewoon een kredietverlener en zou het thuiswinkel waarborg niet eens mogen voeren.
Hendrik van Loo
Bovenstaande 2 reacties geven wel een beetje aan hoe triest het is gested met de kennis van usability. Beide zaken hebben en niks met usability te maken en ook niks met de wijze waarop de sites inhoudelijk door het publiek beoordeeld zijn. Beetje jammer. Nee sorry, heel erg jammer. Verdiep je en oordeel dan in plaats van iets doms te roepen.