Deel dit artikel
-

Wehkamp-moeder neemt meederheidsbelang in Fonq.nl

Het moederbedrijf van Wehkamp, RFS Holland Holding, neemt een meerderheidsbelang in de online winkelketen Fonq.

Dat maakte RFS Holland Holding (RFS) vanochtend in Amsterdam bij de presentatie van de jaarcijfers bekend. Het bedrijf neemt voor een onbekend bedrag een belang van 60 procent in Fonq. De resterende 40 procent blijft in handen van de directie van het online warenhuis.

Directeur Paul Nijhof, van RFS zegt: “Met Fonq.nl voegen we weer een nieuwe winkelformule toe aan onze groep naast Wehkamp.nl en Create2Fit en geven we een verdere invulling aan onze groeistrategie. Fonq is gezonde flink groeiende onderneming. Als RFS kunnen wij hier een extra impuls aan geven door onze kennis en ervaring op het gebied van het onderhouden van verschillende en omvangrijke assortimenten, met complexe ICT-omgevingen en met logistiek, distributie en retourstromen”.

In augustus 2009 nam RFS een meerderheidsbelang in Create2fit, de exploitant van niche winkels die autocoureur Tom Coronel opzette met compagnon Marc Koster.

Fonq is een online warenhuis met meer dan 100 eigen niche webwinkels op het gebied van wonen, koken, tuin, design en cadeaus.

Meer marketing

Fonq-baas Patrick Kerssemakers zegt tegen Emerce: “Zij kunnen helpen bij de marketing en – belangrijk – het uitbouwen van ons merk. Daar zijn we vorig jaar mee begonnen en zetten we met Wehkamp gericht voort. We blijven een zelfstandig bedrijf, ook in logistiek opzicht. Binnenkort verhuizen we weer naar een nieuwe pand”.

In een brief aan zijn 80 medewerkers zegt de directeur: “Alleen verder of met een sterke strategische partner is een belangrijke discussie geweest in onze gedachtegang. Uiteindelijk zijn we erop uitgekomen dat een strategische partner ons vleugels kan gaan geven in de steeds sterker groeiende concurrentie online.”

En: “Met de nieuwe aandeelhouder hebben we een solide kapitaalkrachtige partij achter ons waardoor we onze ambitieuze groeiplannen verder gestalte kunnen geven. Dit betekent dat we blijven doorgaan met veel nieuwe innovatieve verbeteringen, zoals de hele mobiele app opmars en alle social media kansen”.

Van kleine niche-speler naar bekend merk

Het bedrijf begon ooit onder de naam Mail Order Solutions en nam in juli 2009 de 15 webwinkels van het bedrijf Fonq over. Zowel de winkels als de naam eigende Mail Order Solutions zich toe.

Sinds vorig jaar zomer komen Nederlandse consumenten niet enkel in aanraking met de afzonderlijke winkels, met zaken als prullenbakken, barbecues en kapstokken, maar ook bij de overkoepelende site Fonq.nl. Die moet als portaalsite een merk op zich worden. Kerssemakers zei destijds tegen Emerce dat het bouwen en een sterk merk met spontane naamsbekendheid de enige methode is om minder afhankelijk te worden van Google om bezoekend publiek in zijn winkels te krijgen.

Over het jaar 2010 boekte Fonq een omzet van 14,8 miljoen euro. De omzet via het Fonq.nl-portaal vertienvoudigde, maar wat dat in termen van omzet betekent houdt de leiding van het bedrijf voor zich.

Begin deze week dook het gerucht op als zou Wehkamp te koop staan.

Foto: nick hubbard (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Willem

Fonq past ook wel weer bij Tom Coronel (-:

adjan kodde

Patrick, Frank, Maarten en andere betrokkenen; Gefeliciteerd met deze indrukwekkende en belangrijke stap. Veel succes in een nieuwe fase!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond