Deel dit artikel
-

Weinig programmatic reclame wordt ‘slim’ ingekocht

Veruit de meeste online reclame die programmatic wordt ingekocht, wordt zonder ‘extra intelligentie’ verworven.

Dat laat het nieuwe onderzoeksrapport van IAB Nederland naar programmatic trading zien. Het rapport verscheen gisteren.

Het blijkt dat zeventig procent van de reclame-impressies op algemene variabelen wordt ingekocht, zoals op welke site de uitingen moeten verschijnen. In 21 procent van de gevallen gebruikt de adverteerder, bijvoorbeeld een telecombedrijf, informatie uit zijn eigen klantenbestand om een voorselectie te maken wie wel of niet reclame zou moeten zien.

De onderzoekers van Deloitte: “De meeste impressies zijn niet verrijkt met enige vorm van data.” Ze bespeuren wel een trend waarbij uitgevers hun best doen om meer informatie te geven over de context van hun inventory, wat leidt tot een hogere prijs per verkochte impressie.

Deloitte merkt op dat getoonde grafiek tot stand is gekomen op basis van een beperkte dataset. Volgens Philippe van Ooteghem van Adlantic is het in zijn ervaring niettemin een realistische representatie van de werkelijkheid.

Foto: Rocky Lubbers (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond