Deel dit artikel
-

Weinig pure players adverteren rondom Super Bowl

In Amerika is het dé televisiegebeurtenis van het jaar, de Super Bowl. Internetbedrijven laten het sportspektakel dit jaar links liggen. Slechts een handjevol pure players adverteert op tv tijdens de uitzending van de nationale finale American football.

Vier miljoen dollar voor dertig seconden televisie is veel internetbedrijven toch te gortig om hun merk op het netvlies te brengen van tientallen miljoen sportfans die zondag de Super Bowl bekijken.

Normaalgesproken krijgt het Amerikaanse publiek de commercials van adverteerders voor het eerst te zien tijdens de sportuitzending. Dat is dit jaar anders, signaleren marktkenners. Veel adverteerders zetten hun clips nu al op YouTube. De neemt het verrassingselement weg, maar zorgt aan de andere kant wel voor meer views. Tv-reclames die online al ‘geseed’ zijn, worden gemiddeld zeven keer meer bekeken op YouTube dan commercials die tijdens de Super Bowl in première gaan.

Alhoewel Doritos, Coca-Cola (CokeChase.com) en Audi geen internetbedrijven zijn, speelt het online kanaal wel een wezenlijke rol in hun uitingen komende zondag. Ze hebben hun publiek via internet gevraagd mee te denken over de vorm en inhoud van de tv-reclame die tijdens de pauzes van de Super Bowl worden uitgezonden. Daarom publiceerden deze bedrijven hun reclames nog niet.

Time.com somt op welke trends het dit jaar ziet onder adverteerders:

  • langere commercials
  • online teasers
  • geen acteurs, maar ‘echte mensen’
  • humoritsche karakters
  • aandacht voor multiscreen kijkers

De pure players die dit jaar wel tijdens de Super Bowl-uitzending adverteren zijn:

  • GoDaddy – Al jaren een vaste klant bij de exploitant van de Super Bowl-rechten

  • E*Trade – Adverteert al jaren tijdens het sportevenement om zijn beleggingsdiensten onder de aandacht te brengen.
  • Cars.com

  • BlackBerry – Niet echt een internetbedrijf maar gebruikt deze uitzending als laatste strohalm om het bedrijf met zijn nieuwe toestellen terug in de markt te brengen.

Consumenten wereldwijd zullen zich in ieder geval één Super Bowl-commercial nog blijven blijven herinneren. Bijna dertig jaar (1984) geleden bracht Apple de MacIntosh (nu: Mac) met deze commercial op de markt:

Foto: Au Kirk (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond