Deel dit artikel
-

Weinig uitgegeven aan legale online muziek

Gekeken naar de totale muziekuitgaven van consumenten valt het digitale aandeel in het niet. Nog geen 6 procent van het totaal wordt stukgeslagen op digitale muziek. Van de 116,62 miljoen euro gaat er 104,91 miljoen euro naar fysieke muziekproducten.

Fysieke singles daarentegen zijn, zoals verwacht, net als voorgaande jaren, minder populair dan hun digitale tegenhanger, 0,97 miljoen euro aan consumentenuitgaven tegen 2,54.

Het grootste deel van de consumentenbesteding aan digitale muziek komt uit de aankopen in iTunes.

Consumenten geven in vergelijking met vorig jaar wel meer uit aan digitale muziek. De eerste helft van dit jaar is er 6,71 miljoen euro uitgegeven aan digitale albums en singles. Dezelfde periode vorig jaar was dit nog 4,87. miljoen euro.

Zo blijkt uit de halfjaarcijfers van de brancheorganisatie van de entertainmentindustrie (NVPI).

De consumentenbesteding voor digitale muziek mocht dan stijgen, over het geheel genomen daalde de consumentenuitgaven aan muziekproducten. Werd er in de eerste helft van 2008 in totaal nog 119,8 miljoen euro uitgegeven aan muziek, dit jaar was dat tot en met de eerste helft 116,62.

Alles wat in Nederland langs de kassa gaat aan entertainmentproducten, komt in een database terecht. Daarnaast heeft NVPI nog de cijfers van de leden wat er in de markt is uitgegeven aan de retail. GfK levert de gegevens aan bij NVPI, deze zijn gecorrigeerd voor de import en export: consumenten die in het buitenland online een cd kopen, of retail die muziek doorzet naar bijvoorbeeld de Duitse markt.

Uit de halfjaarcijfers blijkt verder dat Blu-ray nog steeds bezig is aan een opmars. De eerste helft van dit jaar werden er voor 7,49 miljoen aan uitgegeven, in vergelijking met 2,56 miljoen euro in dezelfde periode van vorig jaar. De totale uigaven bij video zagen ook een daling, hier ging het bedrag van 138,24 miljoen euro in de eerste helft van 2009. In 2008 was dat in die periode nog 146,08 miljoen euro.

De totale uitgaven aan games (135,2 miljoen euro), zowel pc als consoles is groter dan de totale uitgaven aan muziek 111,6 miljoen euro).

De markt voor entertainmentproducten kromp in de eerste helft van 200, ondanks de stijging bij digitale muziek en Blu-ray. Volgens de NVPI is dit debet aan de illegale parallelmarkten en verminderd consumentenvertrouwen. Consumenten besteedden in de eerste helft van het jaar 378 miljoen euro aan de aanschaf van muziek, dvd’s en games. Dat is 4,5 procent minder dan in de eerste helft van 2008.

Bron foto: RossinaBossioB (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond