Deel dit artikel
-

Wereld.nl waagt het nog met gratis internet

Terwijl de ene na de andere provider twijfelt over het aanbieden van gratis internet start portal Wereld.nl er juist mee. Het hoopt daarmee een extra inkomstenbron aan te boren. Wereld.nl is onderdeel van OLM, dat gespecialiseerd is in communities. "Het lijkt tegendraads om nu gratis internet aan te beiden, maar dat is het niet", zegt directeur Rob Oostveen van OLM.

OLM werd bekend met het opzetten van online communities, zoals SmulWeb en ReisWeb. Begin vorig jaar ging het onderdeel OLM Community Services failliet , de sites SmulWeb en ReisWeb werden overgeheveld naar het bedrijfsonderdeel OLM Media Services, dat nu onder de naam Wereld.nl verder bouwt aan online communities.

Oostveen zegt dat de diverse communities van Wereld.nl nu 800 duizend leden hebben, daarvan is tussen de 550 en 600 duizend aangemerkt als actieve leden. "Dit houdt in dat ze minimaal één keer per week contact zoeken met ons", zegt Oostveen. De diverse e-zines voor deze leden kennen een oplage van rond de miljoen stuks.

Wereld.nl heeft een overeenkomst met BT Ignite gesloten voor het aanbieden van gratis internet. "Het lijkt tegendraads om nu gratis internet aan te bieden, maar dat is het niet", zegt Oostveen. "Internet is een van de diensten die we onze gebruikers willen aanbieden. We zien onszelf nu niet als een provider voor gratis internet."

Het aanbieden van gratis internet kost Wereld.nl zelf niets, zegt Oostveen. De dienst wordt geleverd door BT Ignite, die hiervoor een kick-back fee krijgt van KPN (voor de extra telefoontikken). BT Ignite zal een deel van die opbrengst weer doorsluizen naar Wereld.nl. "We proberen het ook op die manier onder de aandacht te brengen bij onze leden. Wanneer ze internetten via Wereld.nl ondersteunen ze ons ook."
Hoeveel dit Wereld.nl gaat opleveren is niet te voorspellen, zegt Oostveen. "Een belangrijk deel, ongeveer een kwart tot eenvijfde, van de actieve gebruikers bestaat uit mensen die internetten via de kabel. Die zijn niet te porren voor deze dienst." Toch spreekt hij later over een verwachte opbrengst van "tienduizenden euro's" per maand.

Andere inkomsten haalt OLM (en Wereld.nl) uit het werken met adverteerders. "Dit doen we niet door plat reclame te maken. We plaatsen wel banners, maar niet zo veel. We richten ons meer op het creëren en binden van doelgroepen, het vergroten van de loyaliteit voor een merk en het helpen bouwen van een dergelijk merk." Daartoe worden er steeds meer verschillende communities opgezet, waar adverteerders die zich aangesproken voelen tot de doelgroep, zich via sponsoring aan kunnen verbinden. Ook de e-zines vervullen hierin een rol, deels ook als advertentiemedium.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond