Deel dit artikel
-

Wereldspelers m-commerce groeien 53 procent

’s Werelds grootste online retailers op mobiel gebied groeien dit jaar met 53,4 procent tot 220 miljard dollar omzet.

Dat blijkt uit ‘The 2017 Mobile 500’ die Internet Retailer voor het lopende jaar publiceert. De Amerikaanse uitgave onderzocht hoe de mobiele omzetten van ’s werelds grootste webwinkels zich ontwikkelt en trekt daar conclusies uit voor de rest van het jaar.

De grootste en slimste e-tailers hebben afgelopen jaren geïnvesteerd in het optuigen en optimaliseren van hun mobiele verkoopkanaal. Dat kan een mobiele site zijn, maar ook een mobiele app of beiden. Dat wisselt per bedrijf en voorkeuren kunnen ook per land wisselen. Zekere de internationale spelers doen hun voordeel door beide vormen in te zetten.

M-commerce groeit dit jaar aanmerkelijk harder dan e-commerce in het algemeen. In Amerika groeit e-commerce met 14,6 procent terwijl het verkoopvolume van m-commerce met 56,2 procent groeit. De consument blijft massaal op de bank zitten met tablet en telefoon om te shoppen en laat laptop en desktop liggen waar ze liggen.

Zeventig procent van de app-installaties komt voort uit zoektochten door een appstore, niet als gevolg van een verwijzing vanuit de webwinkel zelf. Investeren in appstore-optimalisatie loont.

Naast het inrichten en optimaliseren van het mobiele kanaal speelt ook marketing een belangrijke rol in deze e-commercetrend. Mobiele reclamemiddelen van Facebook en Google zorgen dat adverteerders met behulp van miljoenen gebruikersprofielen vrij makkelijk profielen en intenties kan koppelen een hun gebruikers. Goede matches vergroten de conversieratio.

Een andere trend is de opkomst van betere, verfijndere mobiele reclameuitingen en -programma’s. De zogeheten ‘creative’ wordt betere, constateren de onderzoekers. Het zijn vooral de internationaal werkende winkels die daarin investeren. Aansprekende verhalen vergen grote investeringen die enkel lonen wanneer ze op internationale schaal worden gedaan. Het is nog een technische uitdaging om die boodschappen tegelijkertijd lokaal zo relevant mogelijk te maken.

Webwinkels in Europa zetten in 2015 voor een kleine 500 miljard euro om aan handel in producten en diensten.

Foto: Ferran Moya (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond