Whoppah genereert 20 miljoen handelswaarde

De marktplaats voor tweedehands design en kunst Whoppah realiseerde in 2022 een bruto handelswaarde van 20 miljoen euro. De omzet gaat richting de drie miljoen euro.
Dat is een toename van 316 procent ten opzichte van het jaar ervoor. In Duitsland, het jongste land waar de onderneming actief is, realiseerde het in de laatste drie maanden van het jaar een handelswaarde van een half miljoen euro voor de aangesloten verkopers.
Het platform meldt dat het vorig jaar 26.000 transacties realiseerde als bemiddelaar tussen designers, antiquairs en kunstenaars enerzijds en kopers aan de andere kant. De gemiddelde transactiewaarde komt daarmee uit op 769 euro.
Whoppah rekent een commissie van twaalf procent over de verkoopprijs bij een particulier account en vijftien procent bij een professioneel account. De jaaromzet zal over 2022 tussen de 2,5 en drie miljoen euro liggen. Dat is exclusief diensten als showrooming en kopersbescherming.
Het Nederlandse bedrijf is sinds de zomer van 2020 bezig om de Duitse markt te masseren. Formeel ging het daar in oktober van 2022 live.
Whoppah verwachtte 2022 te zullen afsluiten met een bruto handelswaarde in de buurt van de 25 miljoen. Dat pakt, naar eigen zeggen, toch miljoenen lager uit.
In december 2021 haalde de onderneming van Thomas Bunnik en Evelien Remmelts 2,5 miljoen groeigeld op bij bestaande en nieuwe aandeelhouders. De additionele investeringsronde waar toen sprake van was, viel nog niet. Whoppah zag eind 2021 zittende aandeelhouders als Daniel Gebler (Picnic) en Guido Fambach (Takeaway) bijleggen en nieuwe instappen. Onder hen presentator Wilfred Genee, zanger Nick Schilder en logistiek ondernemer Lorenzo Bas.
Foto: judy dean (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond