Deel dit artikel
-

“Wie geen mail wil hoeft dat alleen maar kenbaar te maken”

Ab.fab Interactive Media Group uit Amstelveen kwam negatief in het nieuws na een grootscheepse e-mailing voor De Telegraaf en NRC Handelsblad. Internetgebruikers spraken er schande van, de redactie van NRC Handelsblad verontschuldigde zich. Directeur Anton Mollerus vindt de kritiek niet terecht. "We proberen juist zo zorgvuldig mogelijk te werk te gaan."

Vijftigduizend ontvangers van de gratis e-maileditie van NRC Handelsblad kregen per e-mail het aanbod voor een proefabonnement op de papieren krant. Spam?

"De affaire was nogal pijnlijk omdat we ons juist van spam distantiëren. We doen dit soort dingen al enkele jaren. Zo verzorgen we mailings voor The Financial Times in heel Europa, Afrika en het Midden-Oosten, waarbij we gebruik maken van zorgvuldig geselecteerde e-mailadressen uit onder meer nieuwsgroepen of van aangekochte adressenbestanden."

"In Nederland zijn we pas begonnen, maar wel volgens dezelfde methode. Wie geen mail meer wil ontvangen hoeft dat alleen maar kenbaar te maken. Ook zijn we al enige tijd in gesprek met de DMSA – de Nederlandse Associatie voor Direct Marketing, Distant Selling en Sales Promotion – om een centrale database met e-mailadressen op te zetten, zodat mensen die geen reclame willen ontvangen die ook niet meer krijgen. Het is hetzelfde idee als Antwoordnummer 666 in het geval van traditionele direct mail. Spammers trekken zich van al dit soort dingen juist niets aan; die schieten met hagel. De respons op spam is dan ook erg laag."

En is die in jullie geval wel hoger?

"Gelijk aan of beter dan de respons op traditionele direct mail. De ene campagne levert wel meer op dan de andere. Op een aanbod voor een gratis proefabonnement bijvoorbeeld wordt over het algemeen beter gereageerd dan op een proefabonnement met korting."

Toch weet je niet of de geadresseerde al een abonnement heeft. Dan komt zo'n mailtje als mosterd na de maaltijd.

"Dat zijn zaken die inderdaad verbetering behoeven. Vandaar dat wij werken aan software voor relatiebeheer, waarin je dit soort gegevens kunt opnemen. Er zijn alleen nog maar weinig bedrijven die met eigen e-mailadressenbestanden werken."

Het is opmerkelijk dat een redactie een actie van de marketingafdeling publiekelijk afkeurt. Dit wekt de indruk dat verschillende afdelingen niet op de hoogte waren van de campagne.

"Dat waren ze blijkbaar ook niet. Wij hebben de campagne tot op het hoogste niveau met de directie gecommuniceerd, maar men heeft zich niet voldoende gerealiseerd dat het versturen van dergelijke mailings gevoelig ligt. Wij vertellen onze klanten altijd dat er naast positieve ook negatieve reacties komen. Daar hebben we zelfs een draaiboek voor ontwikkeld. Verder hebben we twee advocatenkantoren die vooraf de hele campagne doornemen en dan een advies meegeven. Want uiteraard moet het binnen de wet- en regelgeving blijven."

Door de Europese Commissie is uitgebreid gediscussieerd over het onderscheid tussen opt-in en opt-out e-mailmarketing. De commissie neigt naar opt-in.

"Wat ik begrepen heb is dat de commissie de regelgeving wil overlaten aan de lidstaten. De opvatting is dat ongevraagde reclame via SMS niet aanvaardbaar is, maar het standpunt ten aanzien van e-mail is nog niet duidelijk. Als men kiest voor opt-in zullen we onze bestanden zorgvuldiger moeten samenstellen, maar onmogelijk is het niet. Ik vind het alleen maar goed dat dit soort discussies worden gevoerd, anders komt het medium nooit van de grond."

Dus gaan jullie door met campagnes zoals die met NRC Handelsblad?

"Niet in deze vorm, want het ligt nu eenmaal gevoelig. We gaan wel kijken of we het op een andere manier kunnen voortzetten, bijvoorbeeld door gebruik te maken van opt-in bestanden."

Een ding heeft alle publiciteit wel opgeleverd; de naam ab.fab staat op de kaart.

"Daar is het ons niet om begonnen, bovendien was de meeste publiciteit negatief, dus dat levert heus geen extra werk op. Verder is het niet leuk als allerlei mensen je via e-mail persoonlijk bedreigen. Kritiek op e-mailmarketing kan ik uitstekend verdragen, maar je kunt je bezwaren ook op een constructieve manier kenbaar maken."

Deel dit bericht

10 Reacties

Frank Braton

Franken (elders in Emerce) spreekt mij tegen maar 'als je maar genoemd wordt' is toch altijd nog beter dan te worden doodgezwegen. Ook al was het niet het doel van ad.fab, in hun hart zullen ze niet rouwig zijn om de merkwaardige 'kronkel' van de NRC, journalisten worden steeds puritijnser, als dat nu eens vooraf was maar het gebeurt steeds vaker achteraf als een soort excuustruus. Het verschil tussen politici en journalisten en voetaltrainers (om maar eens wat te noemen) is aan het nivileren.Heer Mollerus: geef eens een voorbeeld van hoe kritiek op e-mailmarketing constructief kan zijn? Moraal van dit verhaal: sta voor wat je doet (of laat doen) en loop niet achteraf te mekkeren.

Sponsored by ...

Anton Mollerus van Ab.fab zegt: 'Verder is het niet leuk als allerlei mensen je via e-mail persoonlijk bedreigen. Kritiek op e-mailmarketing kan ik uitstekend verdragen, maar je kunt je bezwaren ook op een constructieve manier kenbaar maken.' Geen spoor van serieus excuus of schaamte! De heer Mollerus heeft blijkbaar nog niet door hoe digitaal het internet en haar bevolking ook op dit punt is. Er valt hier voor de beetje ervaren internetter overduidelijk niets constuctiefs te melden. Er is maar 1 bekende en juiste weg en dat is opt-in. Hij kan alle advocaten van de wereld om advies vragen, hij kan 'het' zelf een geweldig middel vinden. Hij kan misschien een paar naieve opdrachtgevers voor de gek houden maar wat hij met zijn bedrijf bij hehaling(!) en via de meest onzinnige e-mail adressen flikte wordt door de internetburger persoonlijk 'verschrikkelijk niet leuk' gevonden.

arjan van woensel

Hoe meer er gespamd wordt, hoe beter mensen zich er tegen wapenen. Bijvoorbeeld door ongewenste mail meteen naar de prullenbak door te sturen. Of door meerdere e-mail adressen te gebruiken, waarbij sommige ook practisch als prullenbak gebruikt worden. Gevolg is dat er steeds breder met hagel geschoten moet worden om nog wat te bereiken, waardoor er nog meer mensen zich gaan verdedigen tegen spam etc ect. Een vicieuze cirkel dus. Uiteindelijk zijn het toch vooral dubieuze adverteerders die zich van spam bedienen. Zo pleegt spam zelfmoord. Want veel kwalitatieve adverteerders zullen zich niet in willen laten met deze opdringerige, hijgerige vorm van reclame.

Janneke

Aan dit soort lui heb ik zo'n hekel. "Wie geen mail wil hoeft dat alleen maar kenbaar te maken". Dat betekent dus dat ik actie moet ondernemen, om van die ongewilde e-mails af te komen. Als dat zo normaal en fantsoenlijk is, dan ontvang ik graag het persoonlijk e-mail adres van de heer Mollerus.

Koos koets

Niet netjes om emailadressen uit nieuwsgroepen te filteren, als ik mijn emailadres in een nieuwsgroep achterlaat doe ik dat zodat iemand mij buiten de discussie in de nieuwsgroep om kan benaderen voor bijvoorbeeld vragen, DAAR is het voor bedoelt, ik vind het ronduit belachelijk dat de Heer Mollerus nog durft te beweren dat er sprake is van een zorgvuldig beleid vind ik schandalig, bij deze nodig ik hem uit om aan te geven op wat voor criteria hij dan wel selecteert. Bovendien vind ik het nogal goedkoop, er zijn genoeg alternatieven om op een goede manier een mailing te doen naar mensen die wel geinteresseerd zijn in dit soort mailings, zelf ben ik lid van bijvoorbeeld euroclix, hier krijg ik geregelt aanbiedingen die WEL in mijn interessegebied liggen, op deze manier kan een mailings actie dan wel wat meer geld kosten maar je valt er geen mensen mee lastig die hier niet om gevraagt hebben. Nog een punt is het falen van een hoop spammers in het aanbieden van een goede unsubscribe methode, ik kan zo gauw niet meer de naam bedenken maar laatst wou ik unsubscriben van een nederlandse nieuwsbrief, na op de site netjes me mail adres ingevult te hebben gaf de pagina aan dat ik unsubscribed was, echter keer op keer bleek ik opnieuw mail van ze te krijgen, zelfs na het tot 4 maal toe invullen van mijn adres op de site. Kortom mijn mening is dat mailings moeten kunnen maar alleen als daar uitdrukkelijk geen bezwaar tegen gemaakt is en niet de omgekeerde wereld, hoe zou de heer Mollerus het vinden als ik hem nu allerlei producten ga toesturen met als idee, ach als u het niet wilt moet u maar contact opnemen met onze klantenservice dan komen wij het weer afhalen bij u.

suzanne lomans

Er zijn hackers die spam-bedrijven grootscheeps willen gaan terugpakken. Ik stel voor dat alle spammers bij iedere hacker van te voren aangeven of ze wel of niet gehackt willen worden. Indien men aangeeft dat men het niet wil, zullen ze het niet doen. Er is toch niemand met gezond verstand in deze wereld die op spam zit te wachten. Ik zoek zelf wel uit op welke nieuwsbrieven ik me wil abonneren. Ik word helemaal gek van de spam die ik nu in mijn hotmail-mailbox krijg. Ik zou bijna gaan wensen dat hackers echt iets terug gaan doen.

Paul Disco

"In Nederland zijn we pas begonnen, maar wel volgens dezelfde methode. Wie geen mail meer wil ontvangen hoeft dat alleen maar kenbaar te maken." Zo lust ik er nog wel een paar. Als iemand bedenkt om zonder mijn tegenbericht een sticker op mijn raam te plakken met een commerciële boodschap (gaat er heel makkelijk vanaf, echt waar!), dan zijn de rapen gaar. Bovendien denk ik dat spam afbreuk kan doen aan een merk, in dit geval NRC. Dat blijkt in dit specifieke geval ook wel uit de negatieve reacties. Er zullen maar weinig ontvangers zijn die een warm gevoel krijgen van een merk als ze daar ongevraagd quasi-persoonlijke post van ontvangen. Je kunt actie advertising echt niet los zien van thematische reclame.

Taco

Ab fab heeft duidelijk geen kaas gegeten van e-mail. Het versturen van reclame via e-mail kan onderverdeeld worden in 4 levels.1. Ongevraagd E-mail sturen aan een groep willekeurige mensen waarvan e-mail adres van newsgroepen e-sites is verzameld. (DIT WAS GEVAL BIJ NRC MAILING!!)2. Ongevraagd E-mail sturen aan doelgroep, bij voorbeeld alle tandartsen.3. Ongevraagd E-mail sturen aan klanten of mensen die gebruik maken van je service of dienst en waarvan klant weet dat je zijn info hebt (DIT HAD NRC MAILING MOETEN ZIJN)4. Na toestemming mail sturenLevel 1 is echte spam voornamelijk Viagra en Geldleningen. Maar ook gebruikt door nrc en bmw introductie mini.Level 1 spammers zorgen ervoor dat reageren niet eenvoudig is en de herkomst niet al te duidelijk. Je kan je reactie sturen via bijgesloten fax of telefoonnummer. Dit is niet voor niets. Immers level 1 spammers kunnen rekenen op massale reacties. Wie mij ongevraagd belaagd met rotzooi krijgt van mij rotzooi terug.Dus wat doet de gemiddelde ontvanger van level 1 spam. Die verstuurd een versie van IE + nog 100 bozen brieven en leegt eventueel zijn virtuele vuilnisbak bij de afzender, in dit geval NRC en BMW. Ab fab had zijn klant daarvoor moeten behoeden. Level 2-4 spam wordt over het algemeen geaccepteerd-gewaardeerd, mits zorgvuldig gedaan. Hoe de wetgeving ook uitpakt, wie mij ongevraagd wat opstuurd en mij op kosten jaagt kan rekenen op een tegen actie. Wie niet de laatste versie van netscape en IE in zijn brievenbus(sen) wilt vinden stuurt mij geen rommel. Een opt-in/out wetgeving lijkt mij vrij zinloos. De internet gemeenschap lost dit zelf wel op. NRC had een level-3 spam willen sturen maar is duidelijk met een bedrijf in zee gegaan die van internet geen kaas gegeten heeft en zonder duidelijk te beseffen waar ze bezig zijn hebben ze een level 1-spam verstuurd. Zonde want ik weet zeker dat als ze zich hadden beperkt tot hun ontvangers van de gratis e-maileditie er niets aan de hand was geweest.Ab Fab is duidelijk een level 1 spammer immers we lezen: "waarbij we gebruik maken van zorgvuldig geselecteerde e-mailadressen uit onder meer nieuwsgroepen of van aangekochte adressenbestanden." En verder lezen we "Wie geen mail meer wil ontvangen hoeft dat alleen maar kenbaar te maken" Ieder weer dat je een level 1 spammer niet moet vertellen dat je bestaat, dus dat doet geen hond.

Theo Lucius

Ik ben het met eens met die mensen die zeggen ongewenste reklame email (spam) moet absoluut niet kunnen. Het bedreigen van een firma of haar medewerkers vindt ik absurd. Het bombarderen van een spammer met spam vindt ik ook geen goed idee. Ik weet niet of emerce het leuk vindt als ik iedereen oproep om eens te gaan kijken op de site van http://www.netmagazine.nl. Hier staat een stuk over spam, wat je er tegen kunt doen enz. Er is namelijk een spam politie. Hier kun je spam melden en als er veel spam klachten komen dan wordt de provider ingeseind en gevraagd om handelend op te treden. De provider is hiervoor de aangewezen partij omdat zover mij bekend als iemand spam verstuurd vanuit zijn eigen domein hij misbruikt maakt van dat domein en dit een reden is om dit domein te blokkeren danwel door de sidn in te laten trekken. Iedereen die in nederland nl-domeinen registreert is deelnemer van de sidn. Overigens denk allemaal niet dat je alleen via nieuwsgroepen spam kunt krijgen er bestaan zgn spider programmas die als een spin door het web (internet) kruipen en uit advertentiesites (marktplaats etc.) of uit emailsites als hotmail enz. adressen verzamelen. Het is mij namelijk ook gebeurt dat ik een mailtje kreeg waarin een firma in satellieten en gsm mij een siemens telefoon aanbood. Maar in dit mailtje stonden alle emailadressen van de mensen naar wie het mailtje was verstuurd. ik heb toen de provider die de naam had geregistreerd een boos mailtje gestuurd en hem gevraagd om de spammer tot de orde te roepen en zijn domein te blokkeren en de sidn op te hoogte te brengen. Het domein is ook tijdelijk geblokkeerd.

Anne de Vos van Steenwijk

Dag Mijnheer Mollerus, (ik had een aangetrouwde neef Frits), uw stukje in de Nieuwsbrief van de Nederlandse Adelsvereniging (voorjaar 2013), vond ik erg leuk en interessant. Ik las het nu pas, vandaar deze late reactie. Hopende, dat u dit niet als ongewenste mail beschouwt, groet ik u vriendelijk. Anne de Vos van Steenwijk, Lochem p.s. waarom zijn de Mollerussen jonkheer terwijl Johan Hendrik in 1820 baron werd?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond