Deel dit artikel
-

WiFi-twijfels klinken door op Hotspot-congres

Een week na het pessimistische rapport van Forrester kwam de Nederlandse WiFi hotspot-markt bij elkaar voor een congres in het Amsterdamse Okura-hotel.

Boris Veldhuizen van Zanten moet schatten welke omzet Hubhop in 2004 zal draaien. "We hebben pas tijdens een diner met directieleden van KPN een weddenschap afgesloten," zegt de CEO van de onlangs overgenomen WLAN hotspot provider. "De bedragen voor december 2004 liepen uiteen van 150 duizend euro tot 3,5 miljoen, dus zelfs wat voorspellingen betreft verschillen de meningen."

Er zijn blijkbaar meer meningsverschillen tussen Hubhop en de nieuwe moeder KPN. Veldhuizen van Zanten wil "heel graag' WiFi in combinatie met ADSL aanbieden. "It takes two to tango," zegt hij. "KPN is een groot bedrijf met veel verschillende tegenwerkende belangen. Een van onze opgaven is daar doorheen laveren en alles proberen te grijpen wat we leuk vinden zonder binnen een jaar met iedereen ruzie te hebben."

Swisscom Eurospot positioneert zich op het congres nadrukkelijk als de Europese marktleider in publieke hotspots. CEO Frederic Gastaldo noemt het rapport van Forrester "zeer redelijk". Forrester's cijfers en analyses kloppen volgens Gastaldo, maar zouden goed te verenigen zijn met Swisscom's business model voor de hotspots. "Onze visie is niet veranderd," zegt hij.

WLAN is volgens Gastaldo al een massamarkt als je kijkt naar het aantal mensen dat access points bij een ADSL-verbinding koopt. "Ze wachten niet op de publieke netwerken," zegt Gastaldo.

De Nederlandse Spoorwegen onderzoekt mogelijkheden om WiFi-toegang in de trein te bieden. Daarvoor bekijkt de NS oplossingen van Swisscom en het Zweedse Icomera. Swisscom heeft eerder dit jaar proeven gedaan met een systeem waarin ontvangers langs het spoor de rijdende hotspot met het vaste net verbinden.

"Het wordt niet dit jaar hoor," waarschuwt Lejo Buch, consultant en trendwatcher voor de NS. In de tweede helft van dit jaar gaat de NS wel experimenteren met hotspots op een aantal stations. Geldgebrek remt de ontwikkelingen. "Nu is er nog geen sluitende business case," zegt Buch, "maar als die er is staan alle units te popelen om het uit te rollen."

Deel dit bericht

3 Reacties

ReindeR Rustema

Als de NS hotspots gaat leveren in de trein dan zijn de vertragingen en dergelijke plots irrelevant. Je kan dan gewoon in de trein doorwerken. Evengoed parkeren ze de trein met telewerkers op een rangeerterrein. Je bent in ieder geval niet meer thuis en je hebt allemaal werkende mensen om je heen zitten. Net een echt kantoor. Als je nou (af en toe) in dezelfde werkcoupé afspreekt met je collega's kan de huur van het kantoor ook opgezegd worden. Af en toe stap je uit om ergens te vergaderen (kies een leuk stadscentrum uit waar mooie zaaltjes te huur zijn). De oplossing van het fileprobleem, je spreekt met elkaar af in treinen en op stations. De hele dag onderweg, nooit meer 'just another dull day at the office'. Klanten en branchegenoten kom je tegen in de trein, een wandelingetje langs de coupés en je komt ze tegen. De trein als marktplaats, in plaats van die verspilde tijd in de auto's van en naar klanten. Congressen om branchegenoten te ontmoeten heb je ook minder nodig, je komt elkaar wel tegen in de trein (of je spreekt daar af). De NS kan om te beginnen wel een dergelijke wired Randstad ringlijn met comfortabele coupés rondjes laten rijden. Tussen de normale treinen door met laagste prioriteit en zonder reistijden. Als je naar huis wilt na een paar rondjes stap je over op een normale trein. Handiger is misschien nog om aan gewone treinen een dergelijk rijtuig aan te haken. Doen NS, doen!

Boekhouder

Beste Boris, Hebben jullie aan tafel alleen een weddenschap over de omzet afgesproken of ook het netto verlies? Misschien een on line pooltje maken anders op julie website? Of op de website van dat andere enorme succes van KPN: i-mode?

Monique van Dusseldorp

Voor de geinteresseerden – de presentaties die gegeven zijn tijdens het Hotspot event bieden een interessant overzicht van de markt, vanuit verschillende perspectieven. Ze zijn te vinden op http://www.hotspotevent.nl/presentations.asp

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond