Deel dit artikel
-

Wijnand Jongen eind dit jaar weg bij Thuiswinkel.org

Wijnand Jongen heeft de Algemene Ledenvergadering van Thuiswinkel.org laten weten eind van dit jaar te stoppen als directeur van de belangenvereniging. Na meer dan 20 jaar bij Thuiswinkel.org vindt hij het tijd voor nieuwe kansen voor de vereniging en voor zichzelf. Een nieuwe directeur moet nog voor de zomer worden gevonden.

Thuiswinkel.org groeide onder zijn leiding van slechts 38 naar meer dan 2000 leden en partners. Zij vertegenwoordigen inmiddels zo’n 70 procent van de ruim 25 miljard euro online omzet in Nederland.

‘Deze sector is me al meer dan 25 jaar dierbaar. Ik verheug me op een mooie toekomst, voor de vereniging en voor mezelf’, zegt Jongen.

Jongen blijft wel aan als president van Ecommerce Europe. Deze vertegenwoordigt de sector in Brussel.

‘De rest ligt nog open,’ zegt Jongen. ‘Ik wil graag bij de sector betrokken blijven, mogelijk in een coachende, adviserende en/of toezichthoudende rol. Ik zou ook graag iets willen betekenen op het snijvlak van onderwijs en digital commerce en mogelijk nog een boek schrijven over retail in het post-coronatijdperk.’

Deel dit bericht

1 Reactie

Arnold Overhaart - WIREZZ

Ik ben iets minder positief over Wijnand Jongen!

Hij runde ooit Macropolis samen met z’n vader bij Breda.

Ik werkte toen voor een IT bedrijf in Alkmaar en ben voor dat bedrijf toen bij Macropolis geweest, waar je volgens hun voor een behoorlijk bedrag gegarandeerd x aantal bezoekers op je website zou krijgen. Dat hebben ze nooit waar kunnen maken.

Ook rond die tijd begon de consumentenbond met een keurmerk voor websites. Wij hebben met het IT bedrijf daar naar gekeken en zagen dat het lek was als een mandje, waarop wij de uitkomst hebben gemanipuleerd, vervolgens hebben wij contact opgenomen met de consumentenbond en hun er op gewezen.

Mede daardoor zijn ze bij de consumentenbond gestopt met dat keurmerk.

Vervolgens heb ik contact gezocht met de postorderbond en heb hun aangegeven dat de voorwaarde die hun gebruikte voor postorder bedrijven iets zouden aanpassen om deze ook geschikt te maken voor websites en dan daar en aparte brand voor zouden maken dat hun dan markt leider zouden kunnen worden in NED met dat keurmerk.
Dit heeft allemaal nog plaatsgevonden voordat Wijnand Jongen directeur werd bij de postorderbond wat zijn naam had aangepast naar Thuiswinkel org.

Toen Wijnand Jongen directeur was zijn ze in de periode een soort van beste website verkiezing begonnen, vernieuwend enz. en daar werden prijzen aangekoppeld.

Ik heb dat toen gevolgd en vond het altijd vreemd dat de meest betalende leden over het algemeen altijd in de prijzen vielen.

Een van de website die in de prijzen viel was helemaal van de gekken, want die was al een behoorlijk tijdje uit de lucht en zouden rond de prijsuitreiking een nieuwe site lanceren. Het feit dat de site al een tijdje niet online was zou voor mij al voldoende zijn om hun onkunde aan te tonen en dat verdien zeker geen hoofdprijs!

Nadat ik voor dat bedrijf in Alkmaar had gewekt was ik met een project bezig waarbij een grote Belgische investeerder bij betrokken was. Daarvoor was een nieuw online kassa systeem nodig, aangezien iedereen bang werd gemaakt om online met credit cards te betalen.

Ik heb toen overal ter wereld gezocht maar kon het niet vinden, toen schoot mij te binnen dat ik, toen ik voor een van de NED Banken werkzaam ben geweest om een online project te upgraden een module had gezien.
Ik heb toen met die bank contact opgenomen of ik die module kon gebruiken, de vraag prijs was veel te hoog en daardoor kwam ik op het idee voor een nieuw betaal systeem.

Wij hadden toen een website met 20+ duizend producten gebouwd, een deal gemaakt met verschillende leveranciers voor dropshipment, waar men toen helemaal niet bekend mee was. Als er op de website een order binnenkwam dan werd deze meteen doorgezet naar de groothandel, de klant voerde zijn gegevens in waarbij duidelijk zou worden of dat in NED of BEL was. Wij hadden een koppeling ingebouwd met alle online banken in NED & BEL waarbij de klant direct gedirigeerd werd naar zijn online bankt met het verzoek van betaling van het order bedrag.

Al met al werd toen een order binnen 20 min verwerkt en stond het bedrag op de bankrekening, zonder enige extra kosten! Dat was toen ongekend, aangezien de roll overtime van de toen bekende payment providers minimaal een maand was en bij credit card je 6 maanden risico liep omdat het bedrag alsnog gestorneerd kon worden!

Voor ons was dit aanleiding om ons op te geven bij de thuiswinkel org. om in aanmerking te komen voor o.a. het meest innovatieve op internet gebied.

Tot onze grote verbazing vernamen wij helemaal niets en toen wij de nominaties zagen kwamen wij niet eens voor in het lijstje.
daarop hebben wij contact gezocht omdat geen van de kandidaten ook maar een beetje in de buurt kwam van wat wij hadden ontwikkeld.
Wij werden gewoon afgewezen met de mededeling dat het niet voldeed en niet echt vernieuwend was.
Nadat de prijzen waren uitgereikt heb ik wederom gekeken wie de winnaars waren en heb daarop gereageerd richting verschillende instanties, organisaties en media kanalen.

Toen uit het niets kreeg in Wijnand Jongen aan de lijn, die liet duidelijk blijken dat hij niet geheel gelukkig was met mijn bevindingen en heeft o.a. tegen mij gezegd dat ik nooit meer zaken zou doen in NED.

Wij kennen op dit moment allemaal het meest succesvolle online betaal systeem iDeal.

Dit betalingssysteem is pas ontwikkeld nadat wij onze inzending hadden gedaan bij de thuiswinkel org voor het de meest innovatieve ontwikkeling op internet gebied. Waarbij er een rollovertime was van 20 min, het geld op je rekening stond zonder bijkomende kosten en het pakketje gereed voor verzending stond middels dropshipment.

Deze aanvraag werd mede beoordeeld door hoog geplaatste medewerkers van andere online bedrijven.
Het zou niet vernieuwend genoeg geweest, zijn maar schijnbaar wel interessant genoeg.

Ik denk dat een ieder zal begrijpen dat mijn ervaring met Wijnands Jongen, bij Marcropolis en later bij de Thuiswinkel org. niet van dien aard zijn dat ik dat ik het spijtig vind dat hij vertrekt en ik zou dan ook een ieder adviseren om hem op behoorlijk afstand te houden, voordat je het weet ….

Ik heb verder geen bedrijven genoemd buiten de consumentenbond, Macropolis en de Thuiswinkel org. – indien noodzakelijk en gewenst kan ik e.a. weerleggen, als het niet schriftelijk is dan wel met getuigen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond