Deel dit artikel
-

Wijnwebsite ziet geen probleem in juridische dreiging sterrenrestaurants

De medeoprichter van webshop Sterwijnenthuis.nl, waar wijnen worden verkocht die bij sterrenrestaurants op de kaart staan, ziet de juridische stappen waar enkele toprestaurants mee dreigen met vertrouwen tegemoet. (meer…)

Deel dit bericht

8 Reacties

hans vliege

prima, belachelijke prijzen die “gerenomeerde”oplichters rekenen en dan die schijnheilige praatjes op de radio. Bah, gewoon doorgaan en niks naar die “sterrenrstaurants” overmaken. Je bent gewoon slim bezig. Moeten ze in Thailand ook doen. daar betaal ik voor een gewone fles rode wijn van 2006, Shiraz Cabernet Sauvignon, made in Thailand 700 bath bijna 16 euro!!!!!!!!

Maurice

Wist u dat een gerenommeerd merk frisdrank per glas voor 2,00 en vaak nog meer op de kaart staat? En dan wordt niet eens altijd de fles vooraf getoond! Terwijl ik weet, en misschien zijn er onder u ook wel enkelen, dat dezelfde drank (ik neem aan ook uit hetzelfde jaar: meestal moet je frisdrank jong drinken) per fles, weliswaar met schroefdop, voor zo’n 1,50 aangeschaft kan worden! We hebben het dan dus over een vertienvoudiging om het per glas te mogen drinken.
En dan ga ik het nog niet hebben over bronwater zonder koolzuurgassen in vergelijk met kraanwater.

Wat ik maar wil zeggen: het zal toch geen nieuws zijn dat de prijs van drank in een restaurant “wat hoger” ligt dan er buiten.

Zo heb ik vorige week bij de Carrefour in Frankrijk een hele goeie rose ontdekt, in de aanbieding voor nog geen 3 euro. Dezelfde fles stond ook bij een restaurant op de kaart, voor 12,50.

Jeroen Bos

Internet is een zegen voor de maatschappij die daardoor steeds transparanter wordt. Ikzelf ben een groot voorstander om zoveel mogelijk te denken in “toegevoegde waarde”. Consumenten laten zich niet meer in hokjes plaatsen en kopen inmiddels ook hun sokken bij Zeeman en een maatpak bij de Society Shop. Waarmee gezegd: een consument gaat gerust voor veel geld uit eten omdat de toegevoegde waarde van het restaurant zit in bijvoorbeeld nieuwe smaken en gerechten ontdekken, service, gezelligheid etc. Hoe meer toegevoegde waarde een restaurant kan toevoegen, hoe hoger de prijzen doorgaans zullen/mogen zijn. Ik vind dit niet meer dan terecht. Ik bepaal als consument zelf of ik “compleet aangekleed” 1,2 of drie sterren wil dineren of dat ik een mooie fles wijn thuis combineer met eigen kookkunsten.
Bedrijven die “in de steek” gelaten worden door hun klanten omdat ze te duur zouden zijn, voegen dan blijkbaar te weinig waarde toe. Ik juich alle initiatieven zoals deze van harte toe, omdat dit bedrijven aanzet om hun diensten en dienstverlening te optimaliseren.

BB

Op zich belachelijk dat de restaurants hier over vallen. De meeste restaurants publiceren hun wijnkaart op hun site, vervolgens kan je zelf de importeur er wel bij zoeken en daar in 9 van de 10 gevallen ook als privepersoon een bestelling doen, dit is wat de wijnwebsite al voor je gedaan heeft. Thas all. Wat is het probleem. De restaurants mogen best wat verdienen maar om nu een fles wijn 4x of soms 5x over de kop te laten gaan gaat natuurlijk wat ver. Alleen omdat ze misschien een ster hebben ???? Nee goed initiatief.

Ivan

Ik snap de restaurants niet. Pak de importeur(s) aan of de producent en die website is zo uit de lucht. Nee ze gaan dreigen met een rechtszaak. Ik juich het initiatief van de website alleen maar toe, maak de prijzen maar transparant. Restaurants worden nu gedwongen om te innoveren en een rechtszaak is geen innovatie.

Reitse

Mooie site, ze doen veel goed, alleen jammer van de bezorgkosten. Marge aanbieden per fles zou ik niet hebben voorgesteld. Lijkt me een eerlijke ruil, expertise/bevestiging mbt de wijn voor gratis exposure van je restaurant.

pfeifer

ehhh… Snap werkelijk niks van de commotie omtrent de ‘sterwijnen’ site.
Deze site heeft namelijk niks nieuws te bieden. Alle info mbt wijnen van niveau is te lezen in vakbladen als perswijn en proefschrift, die in de tijdschriftenhandel liggen (inclusief prijs en waar te verkrijgen). Overigens met alle respect, maar de eer van beschikbaarheid van deze wijnen ligt bij de importeur en niet bij de sommeliers.
Dan zijn er nog wat zeurpieten die appels met peren aan het vergelijken zijn. Deze maken zich enorm druk over de bruto marge van de horeca. Vraag me af of deze lieden ooit wel eens een ondernemersplan hebben geschreven… Je bent een knappe jongen als een netto resultaat van 10% behaald als toprestaurateur en ze hoeven zich dus ook nergens voor te schamen. Overigens dien je van deze 10% ook nog eens je pensioen te regelen en niet te vergeten het risico dat je loopt. Wat vele niet blijken te begrijpen dat je in de horeca maar een kort verdien moment hebt, minimaal 50% van de personeelskosten gaan op aan voorbereidingen waarbij de kassa niet rinkelt. Ja, maar…. in het buitenland zijn de marges lager. Dat klopt, maar de lonen liggen ook lager en vaak ook nog eens een zes daagse werkweek. Dan nog niet te spreken over het ontbreken van een sociaal vangnet. Of denken zij dat deze betaald worden met de mantel der liefde?
Verder voor alle juichende ‘sterwijnen’ fans.. Deze site is te duur, omdat zij niet rechtstreeks importeren. Als voorbeeld: de Minervois van Anne Gros. Deze is elders voor 4 euro per fles goedkoper te bestellen (lees 48,00 per doos). Deze wijn kost overigens kelder-af rond de 8 euro… Dus tussen sterwijnen en producent ligt een omrekeningsfactor van 2,5. Hiervoor hoeven ze slechts een adresstikker te plakken en te verzenden.

84425

De “pijn” van de sterrenrestaurants zit ‘m volgens mij vooral er in dat de website zelf ook nog een behoorlijke marge maakt (zie verhaal van pfeifer hierboven). Sterwijnen maakt die marge met dank aan de promotie die ze maken mbv de aanbevelingen door de restaurants. Kan me voorstellen dat dat bij restaurateurs steekt.

Met een beetje zoeken vind je dezelfde wijnen als aangeboden bij sterwijnen elder (veel) goedkoper.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond