Deel dit artikel
-

Windows drukt financieel resultaat Microsoft

De verkopen van besturingssysteem Windows leveren een ondergemiddelde bijdrage aan de omzet van het Microsoftconcern. Het bedrijfsresultaat van de Windowsdivisie halveerde afgelopen kwartaal. Met Search wordt nog geen tien procent van Googles resultaat behaald.

Microsoft zet alle zeilen bij om het kritisch ontvangen nieuwe besturingssysteem Windows 8 (en Surface) de markt in te krijgen. De kwartaalcijfers die zojuist werden gepubliceerd laten zien dat de reclame- en marketingkosten met 1,3 miljard dollar toenamen, wat ervoor zorgde dat het bedrijfsresultaat van de divisie Windows halveerde tot een miljard dollar.

De omzet van de Windowsdivisie groeide in Microsofts laatste kwartaal van het financiële jaar met maar 250 miljoen tot 4,4 miljard dollar. Dat is aanzienlijk onder het gemiddelde van tien procent dat de rest van het concern boekte in de drie maanden tot juli 2013.

Daar komt bij dat Gartner afgelopen maand voorrekende dat de pc-markt met 11 procent is gekrompen. Tablets en mobieltjes beginnen volwassen alternatieven voor Windows-pc’s te worden. Microsoft weet in het mobiele segment nog niet tot wasdom te komen.

Toch is er op korte termijn geen reden tot zorg voor de werknemers en aandeelhouders. Het bedrijf leverde over de volle linie dubbelcijferige omzetgroei af: van 18 miljard vorig jaar naar 19,9 miljard in het net afgelopen kwartaal. De nettowinst bedroeg een gezonde vijf miljard dollar. Vorig jaar werd rond deze tijd een kleine nettoverlies geschreven, vanwege een afwaardering op de Online Services Division. Daar vallen de zoekmachine en bijbehorende reclameactiviteiten onder.

In het net afgesloten kwartaal boekt deze tak een omzetgroei van 69 miljoen dollar, of negen procent. Dat wordt voornamelijk toegeschreven aan de gemiddelde omzetgroei per zoekopdracht. Google laat juist een dalende omzet per reclameklik zien. Dat is een teken van groeiend aanbod, of: er wordt meer pagina’s met zoekresultaten gegenereerd.

Over display-advertising zegt Microsoft: “Hier daalde de reclame-omzetten, overwegend omdat deze markt wereldwijd onder druk staat.”

Microsoft boekt met zoekmachinereclame een omzet van een kleine achthonderd miljoen dollar. Dat is tussen de vijf en tien procent van wat Google in dezelfde periode deed.

Microsoft maakte vorige week een grote reorganisatie bekend. Dat leidt er vooral toe dat de afzonderlijke divisies niet meer als silo’s opereren, maar als samenwerkende kennisclusters. Daarom zullen ook afzonderlijke managementlagen als P&O, Marketing, Financieel en R&D niet meer decentraal, per divisie, wordt georganiseerd, maar centraal. De vier ontwikkelaarsafdelingen worden: OS, Apps, Cloud en Devices.

Foto: Dell (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Jacob Lageveen

Windows is relatief veel te duur en Apple maakt ook een grote opmars. De prijs van Windows zorgt er voor dat mensen wachten met upgraden. Ze krijgen vaak windows voorgeinstalleerd op hun computer/laptop en zullen dit niet snel vervangen met een nieuwere versie.
Daarnaast heeft windows op de zakelijke markt geen enkele inbreng meer. Alles is daar open source.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond