Deel dit artikel
-

Winkelomzet weer bijna terug op oude niveau

De omzetcijfers van retailers lijken inmiddels weer aardig naar het ‘normale’ niveau toe te groeien. De gemiddelde omzet bedroeg de laatste 5 weken 87 procent van de omzet in dezelfde periode vorig jaar. Dat concludeert RetailSonar uit eigen onderzoek.

In de eerste weken van de crisis kwamen er beduidend minder klanten naar de fysieke winkels. Maar de klanten díe vervolgens kwamen, gaven per bezoek méér uit dan voorheen. Het gemiddelde bonbedrag steeg met 5 procent.

Algemeen verliezen retailers dus ‘slechts’ 13 procent van de omzet in vergelijking met vorig jaar. Al blijven bepaalde branches zoals fashion en zelfstandige winkels het zwaar hebben.

De zogenoemde #kooplokaal initiatieven hebben ook bijgedragen aan een groei van de omzet. Grotere stadscentra en overdekte winkelcentra leverden de meeste omzet in. Ook winkels in de periferie ( zoals meubelboulevards) zagen hun omzet dalen. Kleinere stadscentra profiteerden juist van de crisis.

Klanten zijn in coronatijden minder op zoek naar beleving, ze willen vooral snel en veilig winkelen.

De explosieve omzetgroei van webshops blijft opvallend. Tijdens de eerste fase van de lockdown piekte de verkoop tot maar liefst 350 procent. Daarnaast bestelde 14 procent van de webshopbezoekers voor het eerst online. Retailers verkopen ook méér online in de gebieden rondom hun fysieke winkels. Naamsbekendheid, vertrouwen en service (advies, reparatie, retourmogelijkheden) spelen hierbij een belangrijke rol.

Toch blijft niet alles bij het oude. RetailSonar voorspelt een drastische verandering van het retaillandschap in de tweede helft van het jaar. Faillissementen, fusies, overnames en een groeiende kloof tussen kleine winkeliers en grote retailgroepen zullen de sector stevig door elkaar schudden.

Foto Clay Banks via Unsplash

Deel dit bericht

2 Reacties

peter boekhouder-zzp

Merkwaardig bericht van RetailSonar. ’De gemiddelde omzet bedroeg de laatste 5 weken 87 procent van de omzet in dezelfde periode vorig jaar.’En dat terwijl ondernemers en masse klagen over halvering van omzetten.

En dan met name in de horeca, kledingwinkels, theater etc. Aan het einde van het bericht staat dat er vele faillissementen worden verwacht.

Dat zou vreemd zijn als de gemiddelde omzet slechts 13 procent gezakt zou zijn.’

A.Zijnzeiker

Beste Peter Boekhouder, ik ga er van uit dat horeca niet wordt gezien als retailer. Gezien het een gemiddelde is waar over wordt gesproken zitten hier dus ook branches bij die groei hebben laten zien de afgelopen periode. Zo komt men tot de 87% tov vorig jaar. Daarnaast stijgt e-tail met een TrippleI digit percentage wat dus zou betekenen dat de horeca uitgaves nu worden gedaan in (R)e-tail door de consument.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond