Deel dit artikel
-

‘Winkels misleiden consumenten met adviesprijzen’

(Online) winkeliers misleiden hun klanten door veel hogere adviesprijzen te gebruiken dan vastgesteld door fabrikanten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.

De Consumentenbond onderzocht prijzen bij de grootste webwinkels die elektronica, fietsen en babyartikelen verkopen, en vulde deze aan met webwinkels die vaak in prijsvergelijkers worden genoemd. Onder andere Kamera Express, Keukenloods en Otto vermeldden veel hogere adviesprijzen dan de officiële adviesprijzen van de fabrikanten.

Kamera Express vermeldde een adviesprijs van 409 euro voor een Canon fototoestel. Hierdoor leek de verkoopprijs van 289 veel voordeliger dan hij eigenlijk was. De echte adviesprijs bleek namelijk 345.

Keukenloods deed iets vergelijkbaars. De winkel gebruikte een adviesprijs van 1599 euro voor een Smeg-vaatwasser, terwijl de werkelijke adviesprijs 1069 euro bedroeg.

Winkels zijn hardnekkig in het gegoochel met advies- en aanbiedingsprijzen, stelt de Consumentenbond. Tijdens een onderzoek in 2018 bleek al dat 26 van de 40 onderzochte winkels de regels overtreden door onterecht een prijsvoordeel te suggereren. Toen werden vaak zogenoemde ‘van-prijzen’ getoond die in werkelijkheid adviesprijzen waren. Dat mag ook niet, zegt de bond.

In een reactie laten de meeste winkels weten dat het gaat om een ‘vergissing’. Volgens hen hebben ze de prijzen van een oude of verkeerde lijst overgenomen. Ook zeggen ze periodiek nieuwe adviesprijzen van de fabrikanten te ontvangen, maar komen ze er niet aan toe om de prijzen op hun website aan te passen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Henk

“In een reactie laten de meeste winkels weten dat het gaat om een ‘vergissing’. Volgens hen hebben ze de prijzen van een oude of verkeerde lijst overgenomen. Ook zeggen ze periodiek nieuwe adviesprijzen van de fabrikanten te ontvangen, maar komen ze er niet aan toe om de prijzen op hun website aan te passen”.

-> dus ze zeggen in feite, zoek het maar uit? Lijkt mij dat hier hard tegen opgetreden moet worden, is immers misleiding. Ergens niet aan toe komen is geen excuus..

Td

Lekker makkelijk de schuld bij winkels neerleggen. Als consument hoor je ook onderzoek te doen en op te letten en niet alles blind te kopen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond