Deel dit artikel
-

Winst DPG Media groeit tot 178 miljoen euro

Bijna vijftig miljoen euro meer winst netto onder de streep voor DPG Media over het jaar 2020. Geholpen door een sterke digitale ontwikkeling steeg de omzet met acht procent tot 1,8 miljard euro.

Zoals veel bestuurders heeft CEO Erik Roddenhof een bewogen jaar achter de rug vanwege COVID-19, maar hij eindigt het positief. In de jaren tot 2020 werd DPG Media opgelijnd voor een digitale transitie en zeker na de overname van Sanoma stonden de seinen daarvoor op groen.

De uitbraak van het coronavirus betekende een terugval in reclame-inkomsten van dertien procent. Daar staat tegenover adverteerders hun papieren budgetten naar digitale kanalen verschoven. Dat kon de daling uiteindelijk nog dempen tot een min van vijf procent. De uitgeverij boekte hier een omzet van 471 miljoen euro.

Online Service zag de omzet met tien procent toenemen tot 130 miljoen euro. Hieronder vallen de activiteiten van merken als Independer, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Mijn Energie, Autotrack, Gaspedaal en Tweakers. De omzet van de laatste steeg nog harder: met negentien procent.

Independer groeide afgelopen jaar naar 71 miljoen omzet (+13%), mede dankzij vanwege een succesvol ‘zorgseizoen’. De periode waarin consumenten kunnen wisselen van zorgverzekeraar.

De activiteiten die onder ‘Overig’ vallen zijn zaken als commerce, mobile, printing en distributie. Het verkooptotaal daar kwam uit op 345 miljoen euro. Radio, televisie en streaming wordt niet nader benoemd of uitgesplitst, maar kan rond de 520 miljoen euro liggen.

Roddenhof: “Het digitaal bereik van de nieuwsmedia groeide afgelopen jaar als gevolg van de nieuwshonger rondom de COVID-pandemie en de Amerikaanse verkiezingen. In Nederland groeide het dagelijks bereik, aangevoerd door NU.nl en AD.nl, naar ruim 10 miljoen bezoekers (+25%). In België groeide het unieke bereik naar 2,8 miljoen bezoekers (+30%), met HLN.be als grootste nieuwsmerk van het land. In Denemarken groeide het bereik naar 1,4 miljoen bezoekers per dag. BT.dk werd in 2020 voor het eerst marktleider.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond