Deel dit artikel
-

Winst T-Mobile groeit door afstoten Online.nl

De operationele winst van T-Mobile steeg afgelopen kwartaal met 39 procent tot 150 miljoen euro. Het telecombedrijf is eindelijk verlost van de plichtmatige maar te dure activiteiten van Online.nl. En dat laten de cijfers zien.

Behalve in Nederland heeft T-Mobile ook in Polen en Oostenrijk geen activiteiten met vast internet. In alle andere landen waar de operator actief is, behoort vast internet juist tot de strategische speerpunten. Nederland zal zonder moeten.

Uit de kwartaalcijfers die moederbedrijf Deutsche Telekom zojuist publiceerde wordt duidelijk dat Nederland daarom ook geen grote bijdragen kan leveren aan toekomstige groeicijfers. Een kwart van de Europese (is: niet-Duitse) verkopen komt namelijk uit – wat heet -‘nieuwe diensten’. Daar valt de exploitatie van xDSL onder en aanpalend digitale televisie.

Van de 56 miljoen Europese klanten heeft nu tien procent ook een abonnement op vast internet.

Eind vorig jaar besloot T-Mobile eindelijk om zijn vaste activiteiten te verkopen aan CDS Group. Die tak van sport kreeg het er in 2007 bij met de overname van mobiele aanbieder Orange. Daar zat vanuit moederbedrijf France Telecom ook vaste internet (Wanadoo, Euronet) bij in. Een cadeau vanuit productperspectief (triple play), maar dat is nooit uitgepakt. De kosten bleven op die van T-Mobile drukken.

T-Mobiles omzet in Nederland daalde met 6,7 procent tot 379 miljoen. Het bedrijf verloor 1,5 procent klanten, wat het totaal op 4,3 miljoen bracht.

Het Duitse moederbedrijf stelt dat de halfjaaromzet hier met een kwart steeg omdat het meer nieuwe abonnementen. De abonnementen zijn meer gericht op dataconsumptie, wat een snaar raakt bij de klant. Het dataverbruik steeg in ‘gemoderniseerde gebieden’ met 128 procent. Daarmee wordt de introductie van 4G bedoeld.

In de internationale T-Mobilegroep is mobiel dataverkeer voor 19 procent verantwoordelijk voor de verkoopcijfers.

Deutsche Telekom zag de omzet dalen met 0,3 procent tot 15,1 miljard. De nettowinst steeg met 34 procent tot 711 miljoen euro.

Begin dit jaar kon het bedrijf eindelijk afscheid nemen van een internetavontuur dat nooit slaagde. Het telecombedrijf dacht nieuwe markten aan te boren door twee miljard te investeren in de overname van Scout24 Group, een bedrijf dat handelt in rubrieksadvertenties. In Nederland is het bekend van Autoscout24. Eind vorig jaar werd voor 70 zeventig procent afscheid genomen van dat belang. Dat vertrek met stille trom leverde 1,5 miljard euro aan contanten op van investeerder Hellman & Friedman.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond