Deel dit artikel
-

Winstgevend Clockwork op overnamepad

Webbedrijf Clockwork heeft de eerste drie kwartalen van dit jaar winstgevend afgesloten. Het bedrijf verwacht dat de omzet dit jaar tien procent hoger zal liggen dan vorig jaar en richt zich ook op overnames. Oprichter Bernhard van Oranje zegt dat de interesse uitgaat naar bedrijven voor beveiliging en online marketing.

Clockwork beleefde vorig jaar een management buy-out. Het bedrijf was enige tijd onderdeel van Scaramea, de internettak van Achmea, totdat het verzekeringsconcern vorig jaar besloot Scaramea op te heffen . De drie oprichters van Clockwork – naast Bernhard van Oranje ook Menno de Jong en Paul Mol – besloten het bedrijf terug te kopen . Sindsdien is Clockwork weer zelfstandig, de aandelen zijn in handen van de oprichters en investeerder Residex.

In de eerste drie maanden van dit jaar behaalde Clockwork een winst (voor belasting maar inclusief alle lasten) van 505 duizend euro op een omzet van 4,5 miljoen euro. "We verwachten het jaar met tien procent meer omzet af te sluiten dan vorig jaar", zegt Van Oranje. Cijfers over vorig jaar kan hij niet geven.

"De markt is nog steeds moeilijk", zegt Van Oranje. "We zien klanten met name vragen naar verbetering van het rendement op hun websites en het verhogen van loyaliteit van klanten, met CRM, maar ook e-mailcampagnes." Tot die klanten van Clockwork behoren onder meer Coca-Cola, Citroën, BP, Zilveren Kruis en Voetbal International. De zelfstandige projecten zijn ook meer tot het verleden gaan behoren, aldus Van Oranje, er is meer integratie met de overige (marketing) communicatie. "We werken nu meer samen met het reclamebureau van onze klant."

Het aantal mensen in dienst is "iets minder dan vorig jaar", zegt Van Oranje. Momenteel werken er zestig mensen bij Clockwork in Nederland en in Joegoslavië heeft het bedrijf nog twintig programmeurs in dienst. "We zijn effectiever gaan werken", geeft Van Oranje als reden voor de inkrimping. Clockwork, dat in het verleden nog opzien baarde met een personeelsadvertentie in de Donald Duck, verwacht dat er binnenkort wel weer ruimte en noodzaak is voor het aannemen van nieuwe medewerkers.

Van Oranje vertelt dat het bedrijf ook op overnamepad gaat. "We zoeken naar bedrijven die aanvullend kunnen werken op het aanbod van Clockwork. We denken daarbij aan bedrijven actief binnen beveiliging, online marketing, maar ook binnen het ontwikkelen van concepten." Clockwork heeft voldoende financiële armslag om dergelijke overnames te doen, aldus Van Oranje.

Deel dit bericht

7 Reacties

Arnold Buijs

Mag ik dan weer terugkomen? Als CRM consultant? Als ex-Clockworker voel ik nog steeds een grote verbondenheid met Clockwork, vandaar wellicht ook mijn reactie. Het probleem van Clockwork en vele andere internetbedrijven is nog steeds de intergratie van (internet)techniek en marketing. Vanuit de 3 directeuren van Clockwork is er een sterke drive om (e-)business/marketing het bedrijf binnen te halen omdat de klanten van Clockwork dat als meerwaarde zien. Van Oranje laat dat ook nu weer zien door te suggereren dat eventuele overnames in die hoek gedaan (moeten) worden. In praktijk, op de werkvloer, is de integratie nog steeds een groot probleem. Vertel een techneut maar eens waarom het personaliseren van sites afhankelijk is communicatiedoelstellingen, segmentatie en doelgroepen en dat je daar geavanceerde technieken en software voor nodig hebt als de Oracle Personaliser en Broad Vision. De techneut zal de genoemde software beoordelen op bouw, welke taal er gebruikt is en hoe deze geïntegreerd wordt met de rest van de site maar zal niet begrijpen wat de effecten zijn (van de mogelijkheden) van gedifferentieerde communicatie naar de doelgroepen toe. Heeft daar geen belang bij en zal het ontwikkelen en implementeren van dit soort software als moeilijk, onnodig en belastend ervaren waardoor de echte uitdaging van internet,'persoonlijk' communicatiemedium, niet wordt opgepakt. M.a.w. met overnames alleen kom je er niet.

Janneke

Er is een bedrijf winstgevend. Is dat al nieuws? Een bedrijf dat door de interne projecten van Achmea bij elkaar wordt gehouden. Is er niets zinnigers te melden? Ik wil een artikel over hubhop.nl!

Karsten

Janneke , Hubhop is leuk. Leuk is echter ook dat er een bedrijf is dat winst maakt. In het artikel zie ik bij klanten vooralsnog alleen maar Zilveren Kruis als Achmea-klant staan. Daarnaast is 'interne klanten' niet juist. Want zoals in het artikel vermeld staat heeft het MT van Clockwork zich dus weer uitgekocht en valt dus niet meer onder paraplu van Achmea. Als je dan uit de relatie met je aandeelhouder nog wat klanten overhoudt, lijkt me dat geheel geen bezwaar en zegt dat ook wel iets over Clockwork als bedrijf. Dat zouden Hubhoppers ook doen, toch? Misschien dat de directie van Hubhop (wederom) iets kan afkijken van Clockwork?

Janneke

Ik heb het niet over interne klanten maar interne projecten. Kijk, als Achmea zo snel de stekker uit haalt, lijkt het me wel zo aardig om Clockwork een doekje voor het bloeden mee te geven. En nee, ik denk niet dat Hubhop iets hoeft af te kijken van Clockwork. En daar gaat het ook niet om. Ik lees liever artikelen over nieuwe bedrijven en iniatieven dan een artikel over een bedrijf dat winst maakt.

Karsten

'Janneke', Je hoeft het dus ook niet te lezen. Ikzelf daarentegen vind het interessant om te zien dat er dus ook bedrijven zijn die hun inspanningen heben kunnen omzetten in winst. Het is namelijk een stuk makkelijker om wat gadgets met een hoge gimmickwaarde te verzinnen en eventueel nog te maken (zie 2 jaar geleden) dan om ze daarnaast nog om te zetten in een winstgevende businesscase. Hiervoor moet je toch wat meer aansluiten bij de behoeften van klant of consument dan bij een zeer specifieke niche.Sowieso begrijp ik niet waarom je zo fel van leer trekt tegen het artikel. Of wilde je gewoon de naam huphop promoten? Succes ermee in ieder geval en als je er straks een winstgevend bedrijf van hebt gemaakt, moet je dat vooral niet naar buiten brengen want daar is dus niemand in geinteresseerd.

bert van leeuwen

Karsten, wen er maar aan, er zijn nu eenmaal mensen die altijd wat te "wateren" hebben. Ik vind het ook interessant om dit te lezen en te zien dat een bedrijf als Clockwork door de wat moeilijkere tijden weet heen te komen en zelfs winst behaalt. Bij sommige mensen moet er altijd iets te mekkeren zijn. Dat is gewoon een andere kijk op de wereld.

maakt niet uit

Nog een 'overname' van Clockwork: "Company at Work" grappig dat nergens vermeld wordt dat "Company at Work" op 20 November failliet is verklaard. Het gaat dus om de overname van de failliete boedel, dat is toch net wat anders.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond