Deel dit artikel
-

Wouter Durville (TestGorilla) in Emerce magazine #192: ‘De hele planeet kan je talentvijver zijn’

Momenteel richt TestGorilla, de winnaar van de Emerce Top 10 European Startups 2022, zich op het vervangen van het CV, maar op termijn kan het een matchmaker voor werkzoekenden zijn. Dat stelt CEO en medeoprichter Wouter Durville in de novembereditie van Emerce magazine die vandaag is verschenen.

Testgorilla’s aanpak is relatief eenvoudig: bedrijven kunnen vijf testen selecteren voor de functie waar de vacature voor is en aanvullende vragen toevoegen. Niet alleen over zaken die functie-inhoudelijk zijn, maar bijvoorbeeld ook gericht op de match met de bedrijfscultuur.

“Juist die mix is heel voorspellend. We bootsen eigenlijk na hoe je tijdens een eerste gesprek naar verschillende aspecten vraagt”, aldus Durville. Dat leverde hem in zo’n drie jaar tijd al 7500 klanten en 78,5 miljoen euro groeigeld op.

Verder vooruitkijkend ziet hij echter ook kansen om als een soort matchmaker werkzoekenden direct aan banen te koppelen. Momenteel komen er per jaar al zo’n miljoen mensen op het platform, die allemaal tests doen en hun gegevens achterlaten.

De vraag in de markt is voorlopig echter groot genoeg om op dezelfde voet verder te gaan. Durville ziet de behoefte aan skill based hiring steeds verder toenemen. Mede door het groeiende bewustzijn over bias. “Zaken als Black Lives Matter en MeToo sturen zaken weg van de oude manier van mensen aannemen.” Alsook de trend van remote werken en mensen wereldwijd sourcen. “Je kunt niet alle vorige werkgevers en opleidingen met elkaar vergelijken. Dan gaat het echt om welke vaardigheden mensen hebben.”

En toeval of niet: zowel TestGorilla als Venly, de nummer twee in de lijst, werkt volledig remote. Mede daardoor kan zijn bedrijf de krapte op de arbeidsmarkt het hoofd bieden, stelt Durville, die zelf permanent in Barcelona woont en dit jaar zo’n honderd extra medewerkers kan gebruiken. “De hele planeet is onze talentvijver. Dat is anders dan dat je alleen binnen de ring van Amsterdam zoekt.”

Dit en meer lees je dus in de novembereditie van Emerce Magazine. Zo ook een interview met Venly-CEO Tim dierckxsens, een feature over hoe (digital) agencies hun invloed kunnen aanwenden voor een betere wereld en een achtergrondverhaal over de toekomst van crypto na de crash.

Verschillende stukken zullen later ook integraal op deze site zijn te lezen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond