Deel dit artikel
-

Wouter Koch (Wunderkind): ‘Traditionele performancemarketing staat onder druk’

Sinds februari is het Amerikaanse Wunderkind neergestreken in Amsterdam en wil het Nederlandse online retailers bedienen in het cookieloze tijdperk. “Zonder identificatie geen personalisatie”, aldus Country manager Wouter Koch.

Koch vertrok enkele jaren geleden naar Australië om daar de lokale vestiging van het Nederlandse Usabilla op te zetten. Na de verkoop van het Amsterdamse bedrijf aan SurveyMonkey keerde hij terug naar Nederland om enige tijd het verkoopteam van online beveiliger Zivver te leiden. “Een mooi team, maar ik had zelf te weinig affiniteit met het product.”

Tijdens een korte sabbatical werd Koch benaderd door een kennis die hij eerder op een buitenlands congres had ontmoet en nu voor Wunderkind werkte. Dat Amerikaanse bedrijf was klaar om Europa te veroveren, met naast Frankrijk en Duitsland ook aandacht voor Nederland. Onze retailmarkt is digitaal zeer volwassen met grote landelijke e-commercespelers. Nederland werd tot dan toe echter vanuit Londen bediend.

Sinds enkele maanden werkt het bedrijf vanuit een UNESCO grachtenpand in Amsterdam onder meer voor Scotch & Soda, G-Star RAW en Clarins.

Veranderend landschap
De technologie van Wunderkind koppelt anonieme websitebezoekers aan klantaccounts, waardoor online retailers klanten via hun eigen kanalen een volledig gepersonaliseerde ervaring kunnen bieden. Voorwaarde is wel dat bezoekers van verkoopsites zich inschrijven voor gepersonaliseerde reclamemails.

Het bedrijf zegt een groot deel van het webverkeer – twintig tot veertig procent – te kunnen herkennen, onder meer aan de gebruikte apparaten, emailadres of telefoonnummer en zonder het gebruik van cookies of derden. Koch mag daar niet al te veel over uitweiden, maar zegt dat identificeren van meer bezoekers online voor retailers enorm belangrijk is, “zonder identificatie kun je klanten moeilijk een persoonlijke ervaring bieden”.

Hij geeft toe dat er meer oplossingen zijn met opt-in first party data en herkenning van apparaten. “Maar die werken vaak met cookies waarmee de gebruiker moet instemmen. Als die gebruiker zijn cookies opruimt, ben je hem kwijt. Ik denk dat we een unieke propositie hebben.”

Het online advertentielandschap verandert snel, benadrukt de country manager. Traditionele performancemarketingkanalen staan onder druk door stijgende kosten, strengere privacyregelgeving én tracking cookies die volgend jaar gaan verdwijnen. En juist retailers willen klanten blijvend kunnen attenderen op interessante aanbiedingen. “Onze technologie zou best breder ingezet kunnen worden, denk aan verzekeraars of luchtvaartmaatschappijen, maar bij een luchtvaartmaatschappij boek je misschien eens per jaar een reis, terwijl retailers je de volgende keer weer een product willen verkopen. Daarom richten we ons op de retailmarkt.”

Talentbudget
De werkwijze kan naar eigen zeggen tot tien procent extra online inkomsten realiseren voor klanten. Wunderkind verwacht dan ook snel te kunnen groeien. Naast Nederland zou mogelijk dit jaar ook al België kunnen worden bediend. Van de honderden werknemers wereldwijd werken er op dit moment zes in het Amsterdamse grachtenpand. Ondanks de krappe arbeidsmarkt wil het bedrijf dit team aanvullen tot twintig medewerkers. Acquisitie is lastig op de overspannen arbeidsmarkt, erkent Koch. “Maar we hebben budget om getalenteerde medewerkers aan te trekken.”

Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)

Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce Magazine #190.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond