Deel dit artikel
-

WPP reorganiseert, ontslaat 3.500 man

Communicatiereus WPP, moederbedrijf van onder meer GroupM en TNS Nipo, voert een reorganisatie door. Daarbij vallen 3.500 ontslagen.

Vanmiddag bespreekt topman Mark Read zijn plannen voor de komende drie jaar met de financiële markt. Hij zal bekendmaken een reorganisatie door te voeren of, in zijn woorden, een ‘radicale evolutie’. Die term moet vooral de urgentie voor verandering laten klinken.

Persbureau Reuters meldt dit ten koste gaat 3.500 banen maar dat er ook weer duizend nieuwe banen bij komen.

Door de opkomende concurrentie van bedrijven als Facebook en Google maar ook een nieuwkomer als S4 Capital (MediaMonks c.s.) ontstaat onduidelijkheid over de rol van een bureaunetwerk als WPP. Read in een vanochtend vrijgegeven verklaring: “We zijn te onhandelbaar geworden met te veel duplicatie in de organisatie.” Te log en niet herkenbaar als specialistisch loket.

De nieuwe topman van het Engelse concern neemt drie jaar de tijd om voor een herpositionering. “We worden een creative transformation company met focus op vier gebieden: communicatie, experience, commerce en technologie.” Dat is een herclustering van reeds bestaande activiteiten. Het is niet duidelijk hoe hij meer snelheid in de executie krijgt.

“Onze grootste concurrentievoordeel is creativiteit.”

Als onderdeel van de reorganisatie besluit WPP om Kantar af te stoten. Voor het moederbedrijf van TNS Nipo wordt een strategische of financiële partner gezocht. Read denkt in het tweede kwartaal van 2019 een transactie aan te kondigen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond