Deel dit artikel
-

Wuppie-opvolger zet eerste schreden in online wereld

In navolging van de aaibare Wuppies brengt Albert Heijn dit jaar de Welpies op de markt. Dit keer wordt de campagne voor een deel ook aarzelend online ingezet.

De Welpie, een harig leeuwtje, komt online tot leven in Windows Live Messenger met speciale emoticons en winks in de vorm van een Welpie. De geanimeerde figuurtjes beelden allerlei emoties uit.

Voor nu is de integratie in Windows Live Messenger het enige online aspect van de campagne. "De samenwerking met Microsoft is nieuw voor ons. Het is een keuze, je kan niet alles doen", aldus een woordvoerder van Albert Heijn. "Het is een stap richting de nieuwe wereld en een verschil met de Wuppie-campagne uit 2006. We hebben goede hoop dat de Welpie opgepakt wordt in het chatverkeer."

De ‘offline’ Welpies, gratis knuffelmascottes, worden door Albert Heijn ingezet als EK-gadget. In de winkels worden de kleine leeuwtjes uitgedeeld bij de boodschappen.

Met de actie richt Albert Heijn zich specifiek op families. "Maar binnen gezinnen zijn er natuurlijk ook kinderen waar veel voetbalfans tussen zitten. Je probeert natuurlijk toch een slag te maken richting jongeren. We verwachten dat online meer gaat leven", meent de woordvoerder. De campagne wordt primair ingezet in de winkels. "Het online gedeelte is bedoeld om de Welpie verder breed uit te dragen. Anno 2008 mag een online component niet ontbreken. Maar je kan er niet te ver in doorslaan. Je wilt de mensen niet van je vervreemden."

Albert Heijn verwacht eventuele vervolgcampagnes wel verder uit te breiden op online gebied. "Online en offline kunnen niet meer zonder elkaar."

Albert Heijn noemt de online activiteiten niet de core business. "We hebben wel een webwinkel, ah.nl, maar boodschappen worden toch in de echte wereld gedaan. Voor online activiteiten zoeken we dan ook andere grote partijen. In dit geval was dat Microsoft waar we hiervoor een samenwerking mee zijn aangegaan. Hiermee ruiken we aan elkaar. We kijken in de evaluatie hoe het is verlopen en of het beide partijen is bevallen."

Met het EK voetbal voor de deur zijn er weer ontelbare bijbehorende campagnes. Veel bedrijven willen een graantje meepikken van de oranjegekte en geven het startschot voor een online campagne.

Om het geheel overzichtelijk te houden is vandaag Buzzkruit.nl gelanceerd. Dit weblog beweert alle Nederlandse online campagnes in kaart te brengen en vergelijken. Ook houden ze bij hoe over een campagne gepraat wordt. Oftewel, wat is de buzz die campagnes veroorzaken?

Deel dit bericht

2 Reacties

Marjolein Keijzers

Je zou bijna denken dat er een samenwerking met postbank achter zit…

Jonathan

Opvallend dat Welpie.nl niet van Albert Heijn is

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond