Deel dit artikel
-

XS4ALL met cookieloze reclame op NOS.nl

Internetprovider XS4ALL is een van de eerste adverteerders die met afwijkende reclameformaten een campagne draaien op NOS.nl. De aanbieder ziet het aantal bezoeken aan zijn shop stijgen.

Om de attentiewaarde van de commerciële uitingen te vergroten, heeft de aanbieder met Pexi een drietal afwijkende reclamesjablonen ontwikkeld. Cookies worden niet geplaatst. Binnenkomend verkeer wordt direct doorgeleid naar het blog van de provider of naar de pagina over veiligheid. Beide een hoofdthema van de campagne.

Anders dan gebruikelijk in de online reclamewereld kunnen de marketeers van XS4ALL de belangstellende reclameklikkers niet volgen naar andere sites. Retargeting is geen optie meer bij de publieke omroep.

Sinds de jaarwisseling is het bij de NPO helemaal niet meer mogelijk om cookies te plaatsen bij het adverteren. Exploitant STER laat geen third party trackers meer plaatsen waardoor gedrags- en profielgebaseerde campagnes ook tot het verleden behoren.

Het is enkel nog mogelijk targeting toe te passen door een umfeld te kiezen, een bepaalde site of een redactioneel thema.

Tot welke resultaten dat leidt voor XS4ALL vertelt Stefan Neuenschwander van Pexi-ontwikkelaar Pink Marketing niet. Wel geeft hij aan dat de doorklikratio aanzienlijk hoger dan gebruikelijk is en dat de internetprovider prospect ontvangt van hoge kwaliteit.

XS4ALL meet de kwaliteit van die bezoeken uiteindelijk af aan het aantal bezoekers dat abonnee wordt. De STER en de NOS moeten op hun beurt op zoek naar de waarde van de publieke websites en video’s. Alleen met getoetste variabelen zijn uitspraken te doen over de waarde van alle content en, daarmee, over de reclameprijzen.

Cookieloos adverteren wordt in de komende twee jaar een groot thema voor uitgevers en adverteerders. Allereerst omdat veel internetgebruikers een adblocker hebben, maar ook omdat de AVG ervoor zorgt dat steeds minder consumenten trackercookies laten plaatsen.

Daarnaast, en nu misschien wel de belangrijkste drijfveer, stopt Google met third party trackercookies in browser Chrome voor 2022. Chrome heeft in Nederland een marktaandeel van 54 procent volgens Statcounter.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond