Deel dit artikel
-

XS4all wordt zakelijke service provider

XS4all wordt opnieuw gepositioneerd als zakelijke service provider, vertelt de nieuwe CEO van KPN Telecommerce Cees van den Heijkant deze maand in de print-versie van Emerce. "De services die we nu onder de vlag van KPN aanbieden aan het midden- en kleinbedrijf schuiven allemaal in de richting van XS4all. Die keuzes zijn recent gemaakt, dus in de markt is dat nog niet zo zichtbaar, maar er wordt bij XS4all keihard gewerkt aan een nieuwe positionering", aldus Van den Heijkant.

Doke Pelleboer, directeur van XS4all, reageert op de uitspraken van Van den Heijkant. Het woord 'herpositionering' zou hij niet gekozen hebben. Er is een consolidatie gaande onder internet service providers, vertelt Pelleboer, ook bij KPN. De grote aanbieders op de particuliere markt hebben het moeilijk. XS4all is echter niet actief in het massasegment. De particuliere klanten van deze ISP zijn overwegend heavy & wealthy users. XS4all heeft zestigduizend abonnees in die niche, en acht een groei naar honderdduizend mogelijk. Geen herpositionering dus. Wel focust XS4all geleidelijk meer op het zakelijke marktsegment. Die twee zijn volgens Pelleboer overigens niet zo makkelijk te scheiden, want in het SOHO-segment (small office, home office) is sprake van een overlapping tussen
particulier en zakelijk gebruik.

XS4all heeft momenteel circa twintigduizend zakelijke abonnees in Nederland. In België werft de service provider onder het motto Internet met Business Class, en de Duitse extensie staat in de startblokken. Pelleboer bevestigt dat een aantal zakelijke diensten van KPN Telecommerce bij zijn bedrijf ondergebracht worden. KPN gaat bijvoorbeeld gedurende het eerste en tweede kwartaal van dit jaar de zogenaamde Klikenklaar-services naar zijn dochteronderneming overhevelen. XS4all krijgt er op die manier een dikke twintigduizend zakelijke klanten bij, waarvan een derde betaalt voor de diensten. In de rangorde van zakelijke ISP's klimt de dochter van KPN Telecommerce zo van de zevende naar de tweede plaats in Nederland.

Pelleboer, die voor zijn 'tijdelijke aanstelling' bij XS4all de zakelijke internetdiensten van KPN onder zijn hoede had, spreekt tegen dat zijn bedrijf onder druk van KPN Telecommerce bezig is met een fundamentele verandering . De service provider werkt volgens het onafhankelijkheidsmodel, en maakt in dat kader jaarlijks afspraken met het moederbedrijf. XS4all heeft afgelopen jaar 4,2 miljoen winst gemaakt op een omzet van 42 miljoen, en is daarmee de meest winstgevende ISP binnen KPN. De overeenkomst die in 1998 bij de overname van XS4all is opgesteld, blijft onverminderd van toepassing en wordt naar verwachting van Pelleboer eind dit jaar verlengd. In dat contract belooft KPN de sociale en politieke functie van XS4all te respecteren en handhaven. Deze positie als onafhankelijke en vooruitstrevende ISP kon weleens een voorwaarde voor succes zijn, beweert Pelleboer, verwijzend naar de Britse service provider Demon die in problemen kwam door zich exclusief op het zakelijk marktsegment te richten.

Desalniettemin staat er wel continu spanning op de relatie tussen KPN en XS4all, vertelt Pelleboer. De service provider hecht aan zijn eigenheid en valt buiten het hiërarchisch kader van KPN. Een management buyout is de afgelopen periode dan ook aan de orde geweest als alternatief voor een al te ondergeschikte positie. XS4all mag geen melkkoetje voor KPN worden. Naast financiële doelstellingen dient ook de maatschappelijk oriëntatie van de service provider gerespecteerd te worden. Als voorbeeld noemt Pelleboer de betrokkenheid van XS4all bij de uitgave Netkwesties. KPN Telecommerce heeft echter inmiddels aangegeven de eigenheid van XS4all te respecteren, en dus is een eventuele buyout van de tafel.

Deel dit bericht

3 Reacties

Paul Khoe

Ik hoop dat het wel betaalbaar blijft voor de particuliere abonnees!

Jan Derk

En betaalbaarder voor zakelijke abonnees, want het is ronduit belachelijk dat je f300,- per GB extra traffic betaald terwijl dat in Amerika gemiddeld ongeveer $10,- per GB kost voor virtual hosting. Logisch dat je winst draait. Ik vind XS4ALL nog steeds een van de beste Nederlandse Internet providers, maar toen onze site te veel hits kreeg is die heel snel naar Amerika verhuist. Ik vraag me af waarom vele mensen cq bedrijven zich tot Nederland beperken bij het zoeken naar een hosting company. Jan DerkDigital Dutch

Rene Scholte

Je moet toch wat, particulieren valt geen droog brood aan te verdienen. Wij zitten o.a. bij een provider zonder helpdesk, die heb je namelijk niet nodig als je er zelf een beetje verstand van hebt en de kwaliteit goed is. Zeker, xs4all is een van de beste providers van Nederland, alleen jammer dat KPN er een dikke vinger in de pap heeft zitten. Net als WideXS (in onze ogen beter en sneller dan xs4all en al ruim 36.000 gehoste domeinen) zal ook deze club wel eens verpatst worden. Ilse en startpagina gaan nu al weg per opbod, ook die worden (net als WideXS) vast en zeker opgeslokt door een Amerikaan. Waarom is xs4all nooit een echt grote provider geworden? Dat vraag ik me af. Heb ik echt geen zinnig antwoord op. Misschien te lang gericht op particulieren en nu dat het misschien wel te laat is……..?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond