Deel dit artikel
-

Glans lijkt er af bij Yahoo

Yahoo heeft in het derde kwartaal 1,08 miljard dollar omzet gedraaid, overeenkomstig de verwachtingen, maar de winst daalde met 91 procent naar 297 miljoen dollar. Exclusief eenmalige lasten en baten steeg de winst licht. Het slechte nieuws: de advertentieomzetten staan jaar in jaar uit onder druk.

De display omzet daalde ten opzichte van vorig jaar met zeven procent naar 421 miljoen. Er werden evenveel advertenties verkocht als vorig jaar, maar de prijs per advertentie daalde, namelijk ook zeven procent. De omzet in Search deed het iets beter en ging naar 426 miljoen dollar.

Dat is een heel ander beeld dan eerder dit jaar, toen CEO Marissa Mayer vooral de nadruk legde op nieuwe mobiele producten en forse groei in klanten, maar dat heeft onder de streep nog niet veel opgeleverd. Daar hadden analisten overigens al rekening mee gehouden. De winst van 34 dollarcent was zelfs iets beter dan de verwachte 33 dollarcent.

Tegelijk werd bekend dat Yahoo een groter belang in de Chinese e-commercegigant Alibaba behoudt. Aanvankelijk wilde het internetbedrijf een groot aantal aandelen verkopen. Dat worden er nu 208 miljoen, terwijl eerst 261,4 miljoen aandelen zouden worden verkocht. Het belang is tientallen miljarden dollars waard, vooropgesteld dat Alibaba naar de beurs gaat en 100 tot 120 miljard dollar uit de markt haalt.

Yahoo houdt rekening met een beter vierde kwartaal, waarin de omzet stijgt naar 1,18 tot 1,22 miljard dollar. Voor het hele jaar komt het resultaat dan weer op 4,45 miljard. Ebitda zou dan uitkomen op 400 tot 420 miljoen voor het vierde kwartaal, en 1,48 tot 1,5 miljard dollar voor het volledige jaar.

De koers van Yahoo steeg nabeurs door het nieuws van Alibaba en eindigde op 33,38 dollar.

Overigens werd het nieuws rond Yahoo vandaag grotendeels overschaduwd door klachten over het nieuwe uiterlijk van zijn maildienst Yahoo Mail, dat door 289 miljoen mensen wordt gebruikt. Sommige functies zijn verdwenen of op onlogische wijze verplaatst. Daarnaast blijkt de dienst vol bugs te zitten. Yahoo-gebruikers klagen over verdwenen mails.

Deel dit bericht

6 Reacties

Chris

“Glans lijkt er af” en “winst daalde met 91 procent” vind ik erg overdreven als ik op nu.nl lees: “De nettowinst bedroeg 297 miljoen dollar. Vorig jaar was dat nog 2,64 miljard dollar, maar dat was inclusief een opbrengst van 2,8 miljard uit de verkoop van de Chinese branchegenoot Alibaba.”

Exclusief eenmalige baten is de winst dus van -160 miljoen gestegen naar 297 miljoen. Dat noem ik niet “glans lijkt er af”.

Jan Libbenga (Redactie Emerce)

Chris. Het probleem zijn de afnemende advertentie-inkomsten afgezet tegen een groeiend aantal klanten. Die trend heeft gisteren geleid tot zure commentaren van analisten, temeer daar Yahoo sterk heeft ingezet op mobiel. Zet Yahoo tegenover Facebook, en je ziet dat de transitie naar mobiel bij de laatste veel beter is gelukt. Kennelijk heeft Yahoo geen krachtige positie in de markt, waardoor ze hun advertentietarieven hebben moeten verlagen. Dat is absoluut geen goede trend voor de toekomst. In die zin is de glans er zeker van af.

Dennis Saaltink

Jan, Chris heeft wel een punt natuurlijk. En Facebook is ook al wat langer gefocust op die transitie naar mobiel.

Jan Libbenga (Redactie Emerce)

Facebook heeft juist in zeer korte tijd de transitie weten te maken, in minder dan een half jaar, mede onder druk van ongeduldige beleggers. Yahoo is echter nog altijd te veel een jack of all trades, in plaats van een alles overstijgend platform.

Christiaan

Hallo Jan,

In je kwalitatieve opmerking heb je wellicht gelijk. Kwantitatief zou een nuancering op zijn plaats zijn. Een one-off sale neem je vaak niet mee in de fundamentele analyse van een bedrijf. In die zin ben ik het ook eens met Chris en Dennis.

Jan Libbenga (Redactie Emerce)

Gisteren was het definitieve keerpunt in het optimisme over Yahoo. De glans heeft precies een jaar geduurd. Analisten kijken altijd naar onderliggende trends die de financiële prestaties beïnvloeden. De grootste verkoper van display ads ziet zijn aandeel op dit gebied ieder jaar verder omlaag gaan. Daar gaat de discussie en de kop over. PS Regel in inleiding toegevoegd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond