Deel dit artikel
-

YouTube gaat Formule 1 Nürburgring uitzenden

De Formule 1-race op de Nürburgring van 11 oktober 2020 wordt gratis uitgezonden op YouTube in een aantal EU-landen. Nederland is er daar een van.

Behalve de race zelf zullen ook de trainingssessies en kwalificaties in de dagen voorafgaand aan de race worden gestreamd. De beelden zullen te zien zijn op het YouTube-kanaal Formula 1. Dat heeft een vier miljoen abonnees. De video’s daar werden inmiddels twee miljard keer bekeken.

De Grand Prix in de Eifel zal daar op zondag 11 oktober 2020 te zien zijn in zeven Europese landen: Nederland, Duitsland, Zwitserland, België, Noorwegen, Zweden en Denemarken.

De overeenkomst levert YouTube extra content op, zoals vooruitblikken op de race, hoogtepunten en analyses. Nederlandse kijkers worden bovendien voorzien van Nederlandstalig commentaar.

Ook op televisie zal de wedstrijden worden uitgezonden. De uitzendrechten daarvan zijn in handen van verscheidene partijen in de betreffende landen. In Nederland is dat bijvoorbeeld VodafoneZiggo, in Scandinavië Nordic Entertainment Group en in België Telenet.

Rechteneigenaar Liberty Media beschouwt YouTube niet als concurrent van de tv-zenders, maar als aanvulling daarop. Immers, de videosite brengt een extra bereik van 140 miljoen EU-inwoners mee.

YouTube en de F1-eigenaar werken al langer samen. Het autosportmerk is het digitale platform afgelopen kwartalen steeds intensiever gaan benutten met eigen gevarieerde, eigen producties zoals langere hoogtepuntenoverzichten, interviews met topcoureurs, opmerkelijke momenten van de boordradio’s en analyses door experts. Het aantal kijkers is in een jaar met 130 procent gegroeid .

In een persverklaring vertelt YouTube vanochtend dat de weergavetijd van livecontent op tv-schermen in de periode 11 maart – 10 april wereldwijd met meer dan 250 procent gestegen. Men kijkt steeds vaker internet op televisie.

Behalve voor het particuliere publiek wendt Liberty Media zich ook voor zijn zakelijke publiek tot een videosite. Eerder deze maand sloot het een overeenkomst met Zoom. Zoom levert de technologie voor, wat heet, de Virtual Paddock Club. Dat video-element is speciaal voor sponsoren en andere zakelijk bij de F1 betrokken partijen. Dit zijn vooral live videobeelden van achter de schermen bij de teams, veelal voorzien van commentaar en analyses door bekendheden uit de racerij.

Foto: Stephan Wershoven (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond