Deel dit artikel
-

YouTube test reclame op mobiele site

Google heeft dochteronderneming YouTube misschien nog niet winstgevend weten te maken, maar trekt hiervoor wel alles uit de kast. De laatste ontwikkeling: het testen van reclame op de mobiele site.

De mobiele versie van de videosite blijft groeien, zo weet Christine Tsai, product marketing manager van YouTube, te vertellen op het Mobile Blog van Google. Het aantal bekeken filmpjes op de mobiele site zou maandelijks in de 100 miljoenen aantallen lopen.

Google hoopt met de test te leren hoe de kijkers op mobiele reclame reageren. Ook biedt dit natuurlijk een extra mogelijkheid aan de adverteerders om de YouTube-bezoekers te bereiken via hun mobiel.

Japan en de Verenigde Staten

Gebruikers zullen voorlopig nog geen advertenties zien op de Nederlandse TouTube-site. In eerste instantie worden de advertenties alleen getoond op de mobiele site in Japan en de Verenigde Staten.

Het bedrijf wil de test de komende weken evalueren. Wat de vervolgstappen zijn, dat wordt nog niet uit de doeken gedaan.

Geen zorgen

Tot nu wist YouTube nog geen geld in het laatje te brengen voor Google. Hoewel er de zoekmachinegigant wel degelijk mogelijkheden onderzoekt om de dochteronderneming winstgevend te maken lijkt Google chief executive Eric Schmidt zich nog geen zorgen te maken. In een interview met CNBC laat hij weten dat het allemaal wel los loopt: "Uiteindelijk willen we natuurlijk wel geld verdienen, maar er komen zoveel mensen naar YouTube. Ik zou me pas zorgen maken als de mensen YouTube niet zouden gebruiken. Met dit succes weten we dat we er op een gegeven moment wel voordeel uit zullen halen."

Eerder schreef Wall Street Journal over de geringe reclameopbrengst van YouTube. Dat zou volgens de krant onder meer liggen aan de angst van adverteerders dat hun spotjes aan slechte filmpjes worden gekoppeld. Ook de bureaucratie van de reclameverkoop van Google zou bijdragen aan de matige reclameopbrengst. Om dit te verhelpen is in het voorjaar van 2008 het ‘Project Spaghetti’ begonnen om tot efficiëntere en betere processen te komen voor reclameverkoop.

Bron foto: Gaetan Lee (CC)

Deel dit bericht

1 Reactie

Fritsje

Gisteren kondigde YouTube aan dat ze live streamen gingen… uitstellen.Omdat Google vindt dat YT eerst maar eens geld moet gaan verdienen.Tot op heden wordt er niets verdiend. Dat ligt niet aan interne processen. De content leent zich er gewoon niet voor.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond