Deel dit artikel
-

YouTube verbiedt persoonsgerichte reclame voor kinderen

YouTube past de gebruiksvoorwaarden voor videomakers aan om de privacy van kinderen beter te beschermen. Hierdoor kunnen producenten geen persoonsgerichte reclame meer tonen en kijkersdata.

De aanpassing is sinds gisteren van kracht en geldt wereldwijd.

YouTube verwacht dat veel creators in de portemonnee zullen worden geraakt. Maar als het videobedrijf de privacy van kinderen niet beter beschermt, kan YouTube zelf weer boetes van tientallen of honderden miljoenen dollars verwachten. Net zoals vorig jaar.

Concreet vraagt het videonetwerk bij elke video-upload of deze geschikt is voor kinderogen. Als dat wel het geval is, gelden de privacybeschermende maatregelen die datacollectie van de kijker minimaliseren. Daarnaast zet YouTube slimme software in om de inhoud van de video’s te analyseren.

Videomakers kunnen geen persoonsgerichte reclame laten plaatsen bij hun werk. Daarom worden er enkel generieke commercials getoond die minder geld opleveren. De verwachting is dat YouTubers naar andere bronnen van inkomsten zullen gaan zoeken.

Foto: Arianne Grace (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

M.

De verwachting lijkt mij eerder dat veel Youtubers hun video’s gaan markeren als zijnde niet geschikt voor kinderogen 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond