Deel dit artikel
-

YouTube: ‘We jagen op de tv-budgetten’

“We zijn sterk op de offline reclamebudgetten gericht om die naar YouTube te krijgen”, zegt Alphabets CFO Ruth Porat. Ze is expliciet over het doel: budget dat normaal naar tv gaat afsnoepen voor de Alphabetruif.

Porat sprak de altijd al vermoede ambitie vannacht uit bij de toelichting op de kwartaalcijfers van Alphabet, het internetconcern dat tot gisteren door het leven ging als Google.

De reden voor adverteerders om van televisie naar YouTube over te schakelen is duidelijk volgens het financieel zwaargewicht. “Gekeken naar het interactieniveau dat je wereldwijd ziet en de aantrekkelijke demografieën is YouTube een zeer aantrekkelijk platform.” Simpel gezegd ontbeert televisie voor jongeren interactiemogelijkheden.

Financiële cijfers van YouTube geeft de geboren Britse niet, maar ze toont zich onder de indruk. ‘De omzetgroei is erg indrukwekkend en wordt vooral gedreven voor TrueView en Google Preferred.” Dat laatste, Prefererd, is een bundeltje populaire YouTubekanalen waarop adverteerders bereik kunnen kopen, zoals ze dat op tv ook gewend zijn.

YouTube claimt dat het meer 18- tot 49-jarigen per dag bereikt dan welk kabelnetwerk in de V.S. dan ook. Het aantal kijkers in de huiskamer, bijvoorbeeld via Chromecast of tv-apps, zou ook zijn verdubbeld in het afgelopen jaar.

In meer algemene termen, sprekend vanuit de ervaring met Doubleclick, is het aantal programmatic video-impressies afgelopen jaar verdubbeld. In de week voor Black Friday werd zestig procent van de programmatic impressies uitgeserveerd op mobiele dragers als telefoons en tablets.

Foto: Torrey Wiley (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Z.Eur

Jammer dat de meeste content op Youtube zich nog bij lange na niet kan meten met wat er op TV vertoond wordt.
Google zou maar al te graag willen dat adverteerders hun TV budgetten 1:1 doorzetten naar Youtube en blijft ons maar lastig vallen met hun opgeklopte Youtube rommel.

joel

TV content 1:1 op Youtube overnemen lijkt mij sterk, op youtube verdwijn je in de massa.

Wat beter zou werken is je eigen online TV kanaal starten, bijvoorbeeld met een platform zoals TradeCast (www.tradecast.us.com).

Volledig je eigen lineaire programmering indeling, inclusief on demand, live-streaming, user-generated-media en volledig meetbaar. Lijkt mij een slimmere overstap.

Martijn

Tjaah, de meeste content is een makkelijk argument, als er 400 min content per minuut wordt geupload op het platform. Maar er zit natuurlijk zeer veel waardevolle en goede content tussen.

Google Preferred maakt het voor adverteerders makkelijk om juist de meest impact volle content op het platform te bereiken. Dus dat lijkt me geen verkeerde propositie,

Tot slot kan je je afvragen hoe “goed” die content op TV nu in veel gevallen is en in hoeverre deze aansluit bij wat mensen willen.

Tot slot denk ik dat de gemiddelde persoon

Erwin Boogert

Kan het verkeerd hebben, maar volgens mij bestaat Google Preferred nog niet in Nederland. Benieuwd wanneer dat komt.

@Martijn: Eens over opmerking over kwaliteit op NL-televisie. Al heb je tweehonderd zenders in je pakket, dat betekent nog niet dat je goede producties ziet. Het verschil zit ‘m in het filter en de programmering.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond