Deel dit artikel
-

YouTube-ster dumpt Mediakraft publiekelijk

Het Europees werkende commerciële medianetwerk Mediakraft en een van zijn grootste Duitse sterren op YouTube zitten elkaar in de haren. Het medianetwerk zou veel van zijn beloftes niet zijn nagekomen.

Multichannel networks als Mediakraft bundelen de views van zijn YouTube-partners en verkopen die aan adverteerders. Om hun digitale videosterren beter te maken, beloven dit soort partijen hen langdurige ondersteuning bij het maken van hun producties. Betere video’s is meer advertentie-inkomsten, waar beide partners van profiteren. In theorie.

Simon Unge, goed voor dertig miljoen views per maand, voelt zich echter in de kou staan. Zijn relatie met Mediakraft bestaat wel op papier maar in werkelijkheid heeft hij er nul nut van.

Afgelopen weekend publiceerde hij vrij resoluut een afscheidsvideo waarin hij zijn netwerk dumpt. Die boodschap werd inmiddels 2,5 miljoen keer bekeken.

In de kern verwijt Unge zijn netwerk dat het niet de rol van manager inneemt, geen ondersteuning biedt bij coole projecten, niet helpt als er problemen zijn en financieel niet altijd even daadkrachtig over de brug. De jonge vlogger stelt ook duidelijk dat zijn klachten niets over het bedrijf of de mensen van Mediakraft zeggen, enkel over de directie met wie hij zaken doet.

Welke impact dit heeft op Mediakraft, ook actief in Nederland, is niet bekend maar op de ontluikende markt van de vercommercialisatie van YouTube-sterren heeft het bedrijf uit Keulen de schijn tegen zich. Terecht of onterecht, want de populaire vlogger staat louter vanwege zijn bekendheid al met 1-0 voor.

Uit Mediakrafts verweer komt naar voren dat het bedrijf zich op commercieel vlak wel hard heeft gemaakt voor Unge.

De vlogger stopt met zijn kanalen Ungefilmt en Ungespielt om verder contact en eventuele aanvaringen met Mediakraft te voorkomen. Het maakt een frisse start op kanaal Unge. Daarmee verliest hij, naar schatting van Golem.de, maandelijks inkomsten uit het MCN van tussen de zes- en achtduizend euro.

Foto: Ray (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond