Deel dit artikel
-

Zalando doet test met ‘in store reclame’

Zalando heeft afgelopen maanden dertig campagnes voor merkadverteerders gedraaid met reclame op speciaal daarvoor ingerichte ruimtes op de webshop. Het bedrijf gedraagt zich zoals een uitgever met een nieuwssite, blog of online magazine zou doen.

Helemaal nieuw is dat verschijnsel niet aangezien bijvoorbeeld ook MediaMarkt dezelfde techniek toepast om meer geld met zijn online winkel te verdienen.

In een interview met Horizont zegt Jérôme Cochet, hoofd Sales bij Zalando in Duitsland en bedrijfsleider van het nieuwe Zalando Media Solutions, dat hij met zijn reclame-initiatief de 97 procent siteverkeer die niet converteert tot een verkoop zodoende toch kan exploiteren.

Afgelopen maanden heeft Cochet met verscheidene grote kledingmerken een aantal campagnes gedaan. Dat heeft Zalando Media Solutions kennis opgeleverd over de vorm, het design en de te verwachten conversies. Adverteerders kunnen op hun beurt bepalen wat de waarde van die views, en eventuele conversies, ongeveer is. En hoe dat moet worden afgerekend.

Met welke merken die proeven zijn gehouden, vertelt hij niet. Wel zegt hij niet louter schapruimte in zijn eigen winkel te benutten, maar ook voor merken reclame te maken op bijvoorbeeld Vogue en Instagram.

Zalando maakte afgelopen voorjaar bekend dat het zich meer als technologieplatform wil profileren met kernactiviteiten in de online fashion. Vanuit die achtergrond richtte het twee techhubs op, in Dublin en Helsinki, en bouwt het met derden mobiele apps die verkeer naar Zalando genereren. De media-exploitant wordt vanuit dezelfde filosofie vormgegeven.

De online modewinkel verwerkt maandelijks bereik 130 miljoen bezoeken. Zestig procent van het verkeer komt vanaf mobiele dragers.

Op 1 maart publiceert het bedrijf de financiële cijfers over het vierde kwartaal en heel 2015.

Zalando Media Solutions omvat de programmatic-technologie van de overgenomen bedrijven Metrigo en Nugg.ad.

Foto: Juan Cabanillas (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Sven

Interessant ? (-:

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond