Deel dit artikel
-

Zalando groeit weer en verbetert winstgevendheid

Modemarktplaats Zalando realiseerde in het eerste kwartaal van dit jaar groei en verbeterde de winstgevendheid. Dit kwam vooral door de kwaliteit van het assortiment te verbeteren, zo stelt het bedrijf.

Het bruto handelsvolume (GMV) in het eerste kwartaal steeg met 1,3 procent. De aangepaste winst voor rente en belastingen (aangepaste EBIT) groeide tot 28,3 miljoen euro. De omzet voor het bedrijf zelf bedroeg 2,2 miljard euro.

De GMV bij B2C steeg in het eerste kwartaal met 1,3 procent tot 3,3 miljard euro, mede dankzij een tijdige start van het lente/zomerseizoen.

De inkomsten op de zakelijke markt stegen naar 215 miljoen van 189 miljoen een jaar eerder. B2C leverde in, hoewel niet dramatisch.

Toch waren niet alle cijfers goed: De Duitse e-commercespeler maakte nog altijd 8,9 miljoen euro nettoverlies, een jaar eerder was dat nog 38,5 miljoen euro. Het aantal klanten liep sterk terug: van 51 miljoen naar iets meer dan 49 miljoen. Het aantal bestellingen daalde naar 55,2 miljoen.

Om de kwaliteit van zijn digitale ervaring verder te verbeteren, heeft Zalando zijn maatadviestool uitgerold naar klanten in Spanje, Frankrijk en Italië, waardoor het totaal op zes markten komt.

Zalando maakte in maart bekend dat het online winkelplatform voor mode en lifestyle rond twee groeipijlers wordt uitgebouwd: directe verkoop aan consumenten (B2C) en samenwerking met andere bedrijven (B2B).

Het nieuwe ecosysteemmodel is een strategische ontwikkeling vanuit het huidige platformmodel. Het stelt Zalando in staat om een groter deel van de markt te bedienen en de relaties met zowel klanten als partners te versterken.

De aanpassingen kwamen na een uitdagend boekjaar, waarin de omzet daalde.

Dit jaar hoopt het Duitse bedrijf terug te keren naar groei. Zo geeft verwacht het bedrijf een toename tot maximaal 5 procent in de handelsomzet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond