Deel dit artikel
-

Zalando kijkt ook naar offline

Zalando wil in de toekomst zijn artikelen niet alleen online aanbieden. ‘De toekomst is de combinatie van online en offline’, aldus medeoprichter Robert Gentz vandaag op Web Summit in Dublin. ‘We zijn nu aan het kijken wat onze rol daarin kan zijn.’

Gentz weidde niet uit over de concrete invulling daarvan, zoals de oprichting van eigen fysieke winkels, maar hij gaf wel aan dat ‘online alleen’ een achterhaald concept is.

De Duitser vertelde dat Zalando helemaal niet van plan was om buiten Duitsland te gaan leveren. “We begonnen met online schoenen te verkopen in 2008, op het hoogtepunt van de financiële crisis. Dat was behoorlijk lastig, en om eerlijk te zijn: we vonden de Duitse markt aanvankelijk groot genoeg. We waren bang voor de complexiteit.”

De expansie naar Nederland gaf het vertrouwen om verder te gaan, aldus Gentz. “Wat we vooral van Nederland hebben geleerd is dat je lokaal moet denken. Op dat gebied hebben we zeker fouten gemaakt. De schreeuwerige reclames in Nederland vielen verkeerd, maar deden het elders wel goed. Italianen betalen het liefst de bezorger aan de deur, met dat soort voorkeuren moet je telkens rekening houden.”

De beursgang was een van de grootste uitdagingen, zegt Gentz. “Doe het alleen als je denkt dat je er klaar voor bent.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond