Zalando koopt mobiele bodyscanner Meepl

Zalando koopt het Zwitserse bedrijf Fision dat de bodyscanner Meepl ontwikkelde. Met twee foto’s met de mobiele telefoon weet de app exact welke kledingmaat iemand heeft en welke kleding daar bij past.
Mits goed toegepast kan de overname van de Zwitserse app Zalando tientallen of wellicht honderden miljoenen euro’s per jaar gaan besparen.
Van de online winkel is bekend dat tot vijftig procent van de orders retour komt. Een deel van de retouren is er vanwege smaak, maar een belangrijk deel ook omdat kleding gewoonweg niet goed blijkt te passen.
Hoeveel de Duitsers betalen voor het vijf jaar oude Fision AG maken ze niet bekend.
Niet enkel de consument profiteert van de technologie, want modemerken gaan feedback krijgen over hoe goed hun kleding – letterlijk – past bij de beoogde doelgroepen.
De overname legt ook de basis voor een nieuw technisch bijkantoor in Zürich. De Duitsers willen die locatie laten uitgroeien tot ongeveer 150 man in omvang.
Technisch draait Meepl in Google Cloud op onder meer Kubernetes, Tensorflow, GraphQL en Knative. Met behulp van twee ingezonden foto’s maakt het 3D-lichaamsscans, doet het aanbevelingen over kledingmaten en kan het virtuele paskamers inrichten.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond