Deel dit artikel
-

Zalando opent fysieke cosmeticawinkel

Zalando opent in de komende weken een fysieke winkel met cosmetica in Mitte, het hipste deel van de stad. De locatie wordt ingezet voor sampling en bijeenkomsten met merken en fans om content te maken voor het online kanaal.

Dat vertelde Claudia Reth van Zalando Beauty gisteren tijdens een persbijeenkomst in Berlijn. De nieuwe locatie, Zalando’s eerste eigen premiumwinkel, meet 170 vierkante meter en wordt op dit moment ingericht. b

“De cosmeticabusiness is anders dan kleding. Dit is ook nieuw voor ons. Daarom zullen we op deze locatie veel testen doen, maar dit is zeker geen pop-upstore.” De huur is voor langere duur afgesloten.

Met de winkel richt het bedrijf zich op zijn snelstgroeiende doelgroep, de millennials. Deze groep, voornamelijk vrouwen, van 18 tot dertig jaar is veeleisend en zoekt inspiratie om zijn outfit ‘af’ te maken. Daar ligt de link naar cosmetica. “We willen hen op emotionele manier inspireren. Dat doen we met samples, tutorials door influencers en advies. Alleen met dit soort elementen kunnen we concurreren met fysieke cosmeticawinkels.”

De zaak aan het begin van de Weinmeisterstrasse wordt ingezet voor zaken als make-overs, nagelstudio maar ook voordrachten en videoopnames. “Content voor onze offline en online kanalen die feedback genereert.” Die reactie zijn bedoeld voor de data-analisten en marketeers. De vergaarde data moeten het bedrijf beter leren hoe en met welke impulsen ze de cosmeticamarkt in het digitale domein kan opschalen. “Iedere maand vertellen we met de merken andere verhalen.”

Vooralsnog is dit de enige Zalando-winkel in zijn soort. Bij bewezen succes volgen er meer, maar daarmee heeft Reth geen haast. Ze wil eerst de markt leren begrijpen.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Zalando lanceerde de productgroep Beauty afgelopen lente. Het bedrijf begon tien jaar geleden met de verkoop van schoenen in Duitsland. Daarna breidde het internationaal uit, met Nederland als eerste buitenlandse markt. Daarna volgden kleding en sportartikelen.

De beursgenoteerde onderneming streeft naar een omzetverdubbeling tussen 2017 en 2020.

De Europese cosmeticamarkt is jaarlijks 84 miljard euro groot. Nog geen vijf procent van de handel verloopt via internet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond