Zalando: Sociale media schuift naar e-commerce

De grens tussen sociale media en e-commerce is nog maar heel dun, merkt Stefano Balestra. Hij is de baas van Zalandos eigen influencerbureau Collabary.
“Die twee liggen nu heel dicht tegen elkaar aan”, vertelde hij tijdens de modebeurs Bread & Butter in Berlijn eind vorige week. “Zeker via Stories. Daar hoef je enkel nog omhoog te swipen en de consument heeft een e-commercelink.”
Merkambassadeurs spelen in dit proces een heel belangrijke rol voor de modewinkel. Zij versterken de boodschap van de webshop naar hun achterban. “Het echoot langer na.” Een bureau als Collabary speelt hierin een bemiddelde rol tussen merken, influencers en het grote publiek. “Anders dan andere bureaus hebben wij veel consumentdata en kunnen het resultaat van campagnes goed aantonen.”
Vanwege hun status en bereik had Zalando op Bread & Butter veel aandacht voor influencers. Onder de 35.000 bezoekers waren er in ieder geval 350 die waren uitgenodigd of zich vooraf hadden aangemeld.
Alle 43 merken op de expo waren verplicht om unieke producten te tonen, enkel verkrijgbaar tijdens de drie dagen van de beurs. En twee weken erna via het web. Millennials zijn bijna niet meer te verrassen omdat alles wat ze maar willen met een klik te koop is. Voor exclusieve hebbedingetjes echter staan ze moeiteloos lang in de rij.
Balestra: “Social beweegt van inspiratie naar commercie. Het is nog vroeg dag, maar de omkeer gaat snel.” Het recent gepubliceerde New Horizons-onderzoek schetst exact hetzelfde beeld voor de reisindustrie.
Collabary is nu enkel nog actief in Duitsland, maar treft voorbereidingen voor internationale expansie. De belangrijkste punten van aandacht voor 2019: “Systematischer internationaal werken met influencers.” Wanneer Nederland aan de beurt is, is nog niet bekend.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond