Deel dit artikel
-

Zalando test nieuwe zoekmachine met smartphones

Modewinkel Zalando test een nieuwe Engelse technologie om zijn klanten gerichter schoenen te laten zoeken. Ze hoeven enkel een foto te nemen, op straat bijvoorbeeld, die te uploaden naar de Zalando om vervolgens koopsuggesties te krijgen.

Hiermee test de winkel een andere interface voor het kopen van schoenen. Het is een zoektechniek die de fysieke wereld dichter bij de digitale shopomgeving brengt.

De technologie is ontwikkeld door Cortexica, dat een visuele zoekmachine bouwde. De dienst die Zalando nu test (PDF), werd woensdagavond in Londen gepresenteerd en heet ‘FindSimilar for Shoes’. Dat duidt erop dat de zoektechniek ook voor andere modeartikelen kan worden gebruikt.

Nadat een klant een mobiele foto heeft geupload, bijvoorbeeld vanuit de Zalando-app, zoekt Cortexica’s systeem in de database naar schoenen met dezelfde karakteristieken als het schoeisel op de foto en doet aankoopsuggesties.

Foto: Michael Knapek (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond