Deel dit artikel
-

Zalando test ‘virtueel pashokje’ om verlaging logistieke kosten

Zalando houdt op zijn thuismarkt een technologieproef die uiteindelijk het aantal retouren significant moet helpen dalen, en daarmee de operationele kosten.

Het bedrijf doet in Duitsland een proef met de technologie van het Engelse bedrijf Metail. Dat levert een systeem waarmee shoppers op hun beeldscherm kunnen zien of de kleding die ze bekijken daadwerkelijk past en niet te groot of te klein is. Zalando zet de techniek in bij zo’n tweehonderd artikelen uit zijn eigen kledinglijn.

Voordat de shopper kan kijken of die trui, broek of dat jurkje passen, moet hij eerst een aantal foto’s van zichzelf uploaden. De techniek van Metail rekent daarmee uit wat iemands maten zijn en poogt zo altijd passende maten te suggereren. Dat voorkomt dat deze klant te grote of te kleine kleding koopt.

Zalando kan hiermee, als het systeem doet wat het belooft, het aantal retourzendingen uiteindelijk omlaag brengen. Aangezien het bedrijf die logistieke kosten zelf betaalt, zal het wegvallen daarvan een positief effect hebben op het operationeel resultaat.

Dagblad Spits meldt vanochtend bijvoorbeeld dat in Nederland tot zo’n 35 procent van de decemberaankopen retour wordt gezonden naar de oorspronkelijke webwinkel. De krant baseert zich op informatie van logistiek retourspecialist 12return, dat ook Zalando Nederland tot zijn klanten rekent.

Het ziet er niet naar uit, dat de nu in Duitsland beproefde techniek op korte termijn internationaal op grote schaal wordt uitgerold. Het gaat nog maar een proef om de werking van de techniek te beoordelen. Metail is slechts een van de leveranciers in deze markt. Otto, bijvoorbeeld, gebruikt een ongeveer vergelijkbaar systeem van het bedrijf UPcload.

Een andere klant van Metail is Tesco.

Foto: Jens Karlsson (cc)

Deel dit bericht

8 Reacties

Theodoor

Het is me niet duidelijk of ze hiermee rekening houden met het feit dat ieder merk zijn eigen maatvoering heeft, en Zalando verkoopt nogal wat merken. Het is een mooie techniek maar ik denk persoonlijk niet dat het opmeten van je eigen lichaam de uitdaging is. Ik ben benieuwd wat de resultaten zullen zijn.

Gijs Vroom

Begreep van een insider dat de Zalando retouren nog veel hoger zijn dan 35%, en dat een groot probleem voor de winstgevendheid het enorme retourpercentage is. Kan iemand dat bevestigen?

Bart

Dit gaat om een proef met Zalando’s eigen kledinglijn. Mocht deze proef succesvol verlopen dan kan de techniek aangepast worden aan de maten van andere kledingmerken. Daarmee kan Zalando het aantal retouren omlaag brengen en kunnen de operationele kosten omlaag.

Aart Wallet

In Duitsland zijn de retouren bij Zalando hoger dan in Nederland. In Frankrijk zijn deze juist weer lager dan in Nederland. Al met al liggen de retouren eerder richting 50% dan 35%.

Robert van Heerde

Ik vraag mij af of mensen zin hebben foto’s te uploaden. Waarom die moeite doen als je het toch gratis kunt retourneren?

Wel een leuke ontwikkeling verder!

12Return

De berichtgeving in Spits is niet correct; Zalando is geen klant van 12Return.

Erwin Boogert

Dank voor de reactie 12return. Als ik me niet vergis, zag ik afgelopen week het logo van Zalando wel op de site staan. Dat kan nu niet meer vinden overigens.

Els

Zalando is denk ik blij met retourneren van goederen. Google maar op klachten Zalando en je weet genoeg. Naar je vooraf betaalde tegoed kun je fluiten!
Ze betalen geen geld terug en steeds hetzelfde verzonnen smoesje gebruiken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond