Deel dit artikel
-

Zalando: tien procent omzet is van derden

Bijna tien procent van de omzet op Zalando wordt gerealiseerde door merken zelf en aangesloten winkelketens. Het bedrijf wil het partnerpogramma hierachter meer dan verdubbelen op middellange termijn.

Uiteindelijk wil Zalando dat rond een kwart van de verkopen niet door het bedrijf zelf plaatsvindt, maar door derde partijen. Dat zijn vertical retailers, multibrand retailers en brick & mortar-retailers.

Dat vertelde het bedrijf vorige week op een speciale dag voor de financiële markt.

Het partnerprogramma is een van de middelen die ervoor moeten zorgen dat er in elk van de zeventien landen een optimaal lokaal en internationaal assortiment wordt geboden. Heeft Zalando iets zelf niet in de schappen dan kunnen derde retailers of merken zelf hun producten tegen betaling alsnog in de schappen leggen.

Deze marktplaatsfunctie bestaat ook voor fullfillment. Winkels en merken kunnen hun producten, tegen betaling, ook in de distributiecentra van de webwinkel leggen. Daarmee maken ze ook gebruik van de internationale logistieke contracten die er zijn op de markten waar de modewinkel actief is. En, vooralsnog enkel in Duitsland, van de verfijnde logistieke opties die klanten krijgen aangeboden.

Zalando noteerde in 2017 een omzet van 4,5 miljard euro. Dat is binnen de bandbreedte van 20 à 25 procent die het zichzelf in 2017 oplegde. De omzet moet in 2020 zijn gegroeid tot of voorbij de tien miljard euro.

Om dat te realiseren wordt in verscheidene domeinen fors geïnvesteerd. De site en app zijn met ongeveer een derde sneller gemaakt. Kunstmatige intelligentie wordt ingezet om de winkel persoonlijker te maken, met gerichtere advies en meer inspiratie. En er worden meer lokale distributiecentra gebouwd om sneller te kunnen leveren:

Dit bericht is 11 keer gedeeld

5 Reacties

TvdH

Niet iedereen kan Zalando-partner worden, in tegenstelling tot Amazon en Bol.com die wel hun achterdeur wijd open zetten. Zalando werkte vooral samen met ‘vertical retailers’, dus zeker ook merken die aan D2C doen. Dat ze multibrand retailers als potentiële partners zien, is eigenaardig. Dan krijg je het scenario dat verschillende merchants hetzelfde product aanbieden. Hetzelfde geldt in brick-and-mortar, dat sowieso een rare term is in dit verband. Die groep zit immers al besloten in vertical en multibrand. Andere smaken bestaan niet.

Kan het zijn dat wat uitdrukkingen uit de wholesale-strategie van Zalando terecht zijn gekomen in een bericht over het partner-beleid?

Erwin Boogert

Wat alert van je. Kijk ik voor de zekerheid nog een keer na.

TvdH

Wow, Zalando gaat head-to-head met de beauty industry. Maar dat terzijde.

Zalando expendeert nu ook met wholesale enabling tools. Ze komen dus naar voren als partner van de merkleverancier die brick-and-mortar te vriend wil houden. Page 32: unlocking a brands potential. Daar zie je ZFS (bezorging aanvullend op baksteen), parallel DTC en wholesale. De merkeigenaar blijft ketenregisseur, niet de winkelier. Het voorbeeld van Bestseller is eigenlijk een case van parallel retail.

Voor multibrand retailers is vooralsnog alleen de wholesale functie van Zalando relevant. Zie slide 31: toegang tot aanvullend assortiment.

TvdH

Dat is van belang, want zo is Zalando veel interessanter voor merkleveranciers dan Amazon!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond