Deel dit artikel
-

Zalando ziet tijdelijk af van verkoopcommissies

Winkeliers in Nederland en Duitsland hoeven tot eind mei geen verkoopcommissies te betalen voor het verkopen van kleding via Zalando.

Bovendien schakelt het bedrijf over naar wekelijkse uitbetalingen van omzetten die aangesloten winkeliers en merken realiseren. Hiermee probeert Zalando de cashflow van zijn klanten deels in stand te houden en hen na de coronacrisis blijvend aan zich te binden.

Carsten Keller vertelt dat naar zijn informatie 87 procent van de mode-omzetten via het offline kanaal worden gerealiseerd. Winkels dus. In veel Europese steden echter zijn de voordeuren van winkels gesloten en kunnen de winkeliers enkel terecht op internet. Via de achterdeur kunnen ze dus verkopen op platform als Zalando.

Zalando is al jaren bezig zijn bedrijfsmodel uit te breiden van winkel naar een marktplaats. Derde partijen zoals winkeliers en merken kunnen, tegen betaling van een commissievergoeding, hun items in de schappen leggen in het Duitse en Nederlandse filiaal van het internetbedrijf. Ze profiteren van het grote bereik en marketingkracht. Zo’n 1.500 winkels zijn aangesloten op dit Connected Retail-programma.

Connected Retail is open voor elke retailer en elk merk met een fysieke winkel met een verkoporsaccount op Zalando.

Dit is niet enkel een attente gebaar richting winkeliers en merken, maar ook noodzaak voor Zalando zelf. Hoewel de kwartaalcijfers pas op 7 mei worden gepresenteerd wijzen alle signalen erop dat modewinkels hun omzetten afgelopen weken aanzienlijk hebben zien dalen.

Foto: Thomas Kohler (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond