Deel dit artikel
-

Zanox neemt M4N over

Affiliatenetwerk M4N is overgenomen door het internationaal opererende Zanox voor een onbekend bedrag. Het gaat om een fusie waarbij 100 procent van de aandelen door Zanox wordt overgenomen.

Roger Kenbeek, algemeen directeur van Zanox Benelux tegen Emerce: “Voor beide bedrijven is het een mogelijkheid om niet alleen het marktleiderschap, maar ook de groei in de toekomst te waarborgen. In Nederland is M4N de sterkste lokale speler en met ons netwerk van internationale adverteerders en publishers is dat een mooie combinatie.”

M4N heeft volgens Kenbeek een sterk financieel portfolio met adverteerders. Qua retail zouden de twee spelers aan elkaar gewaagd zijn, net als op het gebied van telecom. “En dat zijn dan verschillende adverteerders. Op het gebied van retail werken zij bijvoorbeeld voor Wehkamp en wij met onder meer de Bijenkorf en Zalando.” Er zou weinig overlap zijn in adverteerders bij beide bedrijven. “Slechts 6 procent van de top 100.”

Hij vervolgt: “Voor publishers is het interessant omdat we meer adverteerders hebben. Voor adverteerders is het interessant omdat ons publishersnetwerk uitbreidt.”

Uitbreidingsstrategie

De gesprekken in het acquisitieproces hebben ruim zes maanden geduurd. Het initiatief kwam vanuit M4N. “Zij hebben gekeken welke club het beste bij hun past om in deze markt verder te kunnen groeien. Wij maken zelf onderdeel uit van Axel Spinger, een uitgever die nu veel online acquisities in Europa doet”, aldus Kenbeek.

De overname van M4N is in lijn met de internationale uitbreidingstrategie. Zanox breidde onlangs nog het speelveld uit met de opening van een kantoor in Turkije. Het is inmiddels actief in Europa met twaalf kantoren.

Het personeel van beide Nederlandse bedrijven wordt samengevoegd. Kenbeek kan niet 100 procent garanderen dat er geen personele gevolgen zullen zijn. “Bij eerdere aqcuisities van Zanox was dit niet het geval.” In dit geval kan hij het nog niet zeggen. Hij gaat binnenkort met Thomas Joosten, algemeen directeur en medeoprichter van M4N, om tafel zitten om te kijken hoe een en ander wordt ingedeeld.

Met Joosten zal Kenbeek het algemeen directeurschap op zich nemen van het nieuwe bolwerk. Gezamenlijk rapporteren ze aan Philipp Justus, baas van Zanox Europa. Wat er met het merk M4N gaat gebeuren, dat wordt de komende maanden beslist. Ook de verdere strategie wordt dan uitgewerkt.

Omzet

Zanox is beursgenoteerd en publiceert op landelijk niveau geen omzetcijfers. In Europa draaide Zanox Group, waar naast Zanox ook Digital Window en Buy.at vallen, vorig jaar een omzet van 350 miljoen euro. Zanox heeft vorig jaar een omzet geboekt van 17,9 miljoen euro in Nederland. Andere netwerken maken dit soort cijfers veelal niet bekend. “Op eigen kracht is Zanox misschien al de nummer een in Nederland te noemen. Samen zijn we nu zeker veruit het grootste netwerk in de Benelux”, aldus Kenbeek.

Kenbeek denkt niet dat Nederland te klein is voor het aantal affiliatenetwerken dat nu actief is. “Het is een sterk e-commerceland. Er wordt veel online gekocht. Het is misschien klein, maar de omzet is hoog, er is genoeg marktruimte voor meerdere spelers.”

Het affiliatemarketingbedrijf Zanox werd vier jaar geleden nog overgenomen door uitgeverij Axel Springer en exploitatiebedrijf PubliGroupe. Het Duitse en Zwitserse bedrijf betaalden 215 miljoen euro om de – toen nog – negen Europese kantoren over te nemen.

Deel dit bericht

2 Reacties

M. Roelofs

heren- lang geleden in het oude pand zaten we naast elkaar. Met hard doorwerken en focus hebben jullie een knap bedrijf opgezet, dus gefeliciteerd!

Pat

Met de overname worden verschillende kleinere aanbieders uit het programma gehaald. Helaas zit hier een aantal hele goede tussen die leuke aanbiedingen hadden en snel en correct de leads goedkeurden.

Vind het erg jammer en hoop dat ze deze beslissing terugdraaien want het geeft de affiliates ook minder mogelijkheden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond