Deel dit artikel
-

Zeventien procent internetters verliest interesse in medium

Zeventien procent van de huidige internetpopulatie vindt weinig aansluiting bij het huidige aanbod op internet. Het betreft met name mensen die al langer gebruik maken van internet, ze gaan nu minder vaak online en beperken de tijd die ze aan het surfen besteden. Dit zegt onderzoeksbureau InSites Consulting in het onderzoek e-Scape, dat gisteren tijdens het Smart Business Event is gepresenteerd.

InSites Consulting claimt met e-Scape het grootste internetonderzoek in Nederland gehouden te hebben. Het is de bedoeling dat het onderzoek halfjaarlijks wordt uitgevoerd. Voor het onderzoek werden "meer dan honderdduizend internetters" afkomstig van honderdzeventig druk bezochte sites ondervraagd. Daarnaast werkten bureaus voor online advertising AdLINK, DoubleClick en WebAds mee met de enquête. Het onderzoek is zowel online als offline (telefonisch) uitgevoerd.

Nederland telt nu 5,7 miljoen internetters van vijftien jaar en ouder die de afgelopen maand minimaal eenmaal online waren, aldus InSites. Dat betekent een groei van tien procent in vergelijking met eind vorig jaar, maar het overgrote deel van deze groei gebeurde in de eerste drie maanden van dit jaar. Volgens InSites is er sinds april een groei van slechts een half procent. Er kwamen nagenoeg geen nieuwe vrouwelijke internetters bij, aldus het onderzoek. De 5,7 miljoen internetters betekent dat Nederland een vergelijkbare positie heeft als de Scandinavische landen, aldus InSites. Landen als de Verenigde Staten en Zweden gaan Nederland voor, daar maken zes op de tien mensen gebruik van internet.

"Onthutsend" noemt InSites de constatering dat zeventien procent van de Nederlandse internetters het medium de rug aan het toekeren is. Ze zijn minder vaak online en wanneer ze dit wel zijn beperken ze de hoeveelheid tijd die ze aan internet besteden. Het opvallende is dat het hier om een groep ervaren internetters gaat, aldus InSItes. Professor Niels Schillewaert, directeur van InSites Consulting. "Het is alsof de tijd voor hen heeft stilgestaan: ze gaan niet op zoek naar nieuwe sites en hebben relatief onderontwikkelde internetvaardigheden. Van alle internetgebruikers vinden zij het internet het minst gebruiksvriendelijk en zijn ontgoocheld dat er op het web niet meer plezier te beleven valt." Het bureau adviseert Nederlandse bedrijven om deze groep "terug te winnen", temeer omdat ze al langer internet gebruiken en daarmee eerder geneigd zullen zijn om via internet te gaan kopen.

Afgelopen half jaar groeide het aandeel van online kopers van 46 naar 48 procent van de internetgebruikers (2,7 miljoen). InSites zegt dat vier op de tien Nederlanders "problemen" had met de afhandeling van de online aankoop. Het gaat volgens het onderzoeksbureau met name om gebrek aan gebruiksvriendelijkheid van de sites bij het afhandelen van de transactie. Van de groep internetters die nog niet online kocht, maar dit toch deed en op problemen stuitte, besloot vijftien procent het bij deze ene mislukte poging te laten. Volgens InSites is "slechts dertien procent" van de online kopers tevreden met de manier waarop sites problemen na de aankoop afhandelen.

Een dergelijke ontevredenheid over online kopen constateerde ook Multiscope in het rapport E-commerce Nederland. Het Bosche onderzoeksbureau zegt dat er eind vorig jaar 2,1 miljoen kopers waren en verwacht dat dit aantal dit jaar zal groeien naar 3,2 miljoen. Eind vorig jaar bleek volgens Multiscope dat honderdvijftigduizend online kopers was gestopt met kopen op internet, wat neerkomt op zes procent van het totaal aantal kopers een jaar eerder. Een bijna gelijke hoeveelheid kwam er echter bij. Per saldo bleef het aantal kopers daarom eind vorig jaar gelijk. Belangrijkste reden om niet online te kopen was wantrouwen jegens de betalingsmethode.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond