Zeventig procent van nieuwe Belgische webwinkels ziet het als iets tijdelijks

Veel Belgische retailers die tijdens de lockdown noodgedwongen een webwinkel hebben ingericht zien dat als iets tijdelijks. Dat blijkt uit onderzoek van UAntwerpen. ‘Echt serieus lijken ze hun online winkel niet te nemen’, zegt Joris Beckers (UAntwerpen). ‘Jammer, want ook na corona zal er meer online geshopt worden.’
Bij de uitbraak van de coronacrisis in maart moesten alle niet-essentiële winkels in Vlaanderen de deuren sluiten. Uit onderzoek van Joris Beckers en Ann Verhetsel, verbonden aan het Departement Transport en Ruimtelijke Economie van de Universiteit Antwerpen, blijkt dat 50 procent van de handelaren die online nog niet verkochten, dat alsnog zijn gaan doen.
Gemiddeld konden ze zo 20 procent van hun normale omzet realiseren. In combinatie met de overheidssteun was dat voor veel handelaars voldoende om het hoofd boven water te houden.
Het verklaart wellicht waarom veel winkeliers hun pas geopende webshop niet al te serieus nemen. Zo maakte slechts 25 procent van de winkeliers gebruik van een professioneel bedrijf of een (sector)organisatie bij het opzetten hiervan.
Maar liefst zeventig procent van de respondenten ziet de webwinkel niet als een belangrijk verkoopkanaal in de toekomst. Een meerderheid van de nieuwe verkoopkanalen is dan ook door de winkelier zelf in elkaar geknutseld. Bovendien rekent 60 procent geen bezorgkosten omdat ze dat zelf deden, het merendeel zelfs over afstanden van meer dan 10 km.
Grote internationale spelers zoals bol.com en Zalando behoren tot de weinige winnaars in deze crisis, maar ook het gemiddelde aantal online aankopen per maand van lokaal voedsel en non-food steeg met respectievelijk 110 en 66 procent.
En tenslotte ziet 70% de webwinkel niet als een belangrijk verkoopkanaal in de toekomst. De webverkopen lijken voor de meeste lokale winkels eerder een tijdelijke overlevingsstrategie dan een duurzame transitie naar een innovatieve detailhandel.”
De tweede lockdown moet echt een wake-up call zijn voor onze handelaars, zegt Ann Verhetsel. Na corona zal een groter aantal mensen online blijven shoppen. Als de lokale winkels met hun webshop stoppen, vertrekken die sowieso naar de bol.com’s van deze wereld. ‘De ondernemers moeten nú profiteren van de geleverde inspanningen en hun online kanaal professionaliseren.’
Foto Pixabay
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reactie
Sophie - Boetiek.nl
Belgen vinden het misschien lastiger te accepteren dat dit het nieuwe normaal gaat zijn, terwijl Nederlanders daarentegen al een stukje verder zijn wat betreft online aankopen doen. Als ze slim zijn investeren ze nu in een goedwerkende webshops en aanwezigheid online, door bijvoorbeeld samen te werken met platform met een groot bereik. Want dit is absoluut niks tijdelijks.. Ik hoop voor deze bedrijven dat ze dit optijd in zien voordat ze dadelijk kopje ondergaan.