Deel dit artikel
-

Ziggo onderweg naar 1 miljoen klanten op betaal-tv

Bijna de helft van de digitale tv-klanten van kabelbedrijf Ziggo koopt extra digitale tv-abonnementen rondom interesses als sport, film, etnisch, HDTV of erotiek. De omzet in het eerste kwartaal groeide tot 361 miljoen en het verlies van vorig jaar sloeg om in winst.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf vanochtend presenteerde.

In het afgelopen kwartaal schreven 24.000 klanten zich in om voor een vast bedrag per maand meer tv-zenders te kunnen ontvangen. Het gaat daarbij om een premium abonnement, een extra pakket bovenop het standaard aanbod. Daar valt ook interactieve televisie onder, maar het aanbod op dat vlak qua tv-programmering in Nederland is mager.

Sinds kort kunnen tv-klanten ook Eredivisie-wedstrijden per stuk huren in plaats van dat ze een jaarabonnement moeten afsluiten.

Ziggo realiseert een omzet van 35,20 euro per klant per maand met tv, internet en telefonie. Dat is 8,1 procent meer dan een jaar geleden.

De totale omzet steeg afgelopen kwartaal met 6,5 procent tot 361 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen pluste met 5 procent naar 205 miljoen.

Het overgrote deel van de omzet komt tot stand op de consumentenmarkt (341 miljoen)/ Ziggo investeert echter om zijn kleinzakelijke omzet van 20 miljoen euro op te schroeven.

Het nettoresultaat sloeg om van een verlies van 3,9 miljoen vorig jaar naar een winst van 37,5 miljoen euro.

De toelichting op de cijfers laat verder een stevige verschuiving zien van analoge naar digitale televisie. Het aantal analoge kijkers daalde met een kwart naar 1,1 miljoen. Die daling wort gecompenseerd door een stijging in het aantal digitale tv-klanten. Hoe minder analoge frequentieruimte Ziggo gebruikt hoe meer digitale diensten het kan leveren, voor zowel tv als internet en telefonie.

Het aantal huishoudens dat zowel tv als internet en telefonie afneemt bij het kabelbedrijf groeide in de drie maanden tot eind maart met 45.000 tot 1,1 miljoen. Dat betekent ook een groei van 19 procent in een jaar. Ziggo profiteert hiermee van de gemakzucht van een miljoen consumenten. Ze nemen liever een alles-in-een pakket af dan dat ze per dienst naar het goedkoopste aanbod zoeken.

Het ziet er naar uit dat Ziggo in de nabije toekomst ook mobiele telefonie gaat leveren. Het kreeg in februari een nummerblok toegewezen voor 100.000 06-(865-)nummers. Nu bedient het bedrijf 17 procent meer belklanten op het vaste net dan vorig jaar: 1,2 miljoen.

Ziggo staat op het punt een beslissing te nemen over zijn toekomst. Er zijn zakenbanken aangesteld om het bedrijf naar de beurs te kunnen brengen, maar onlangs bleek ook dat UPC-moeder Liberty Global belangstelling heeft om Ziggo te kopen. Mocht die overname doorgaan dan ontstaat er een nagenoeg landelijk dekkend kabelnetwerk.

Foto: medhi (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Ralph

Zit er natuurlijk wel aan te komen. In Amerika, toch vaak de voorloper op deze ontwikkelingen, nemen mensen al geen kabel meer maar direct een internet abbo. Je kunt ook al diensten aanschaffen (een VPN in bv Amerika) zodat je direct de laatste afleveringen, films etc kunt streamen op je TV.

Hetzelfde eigenlijk met de mobiel en vaste huislijn, het een vervangt het ander.

Harry

Allemaal leuk en wel!
Ze moeten maar eens eerst het probleem recht zetten van de INTERACTIEVE DECODERS.Die dingen zijn allemaal gemanipuleerd.Hierdoor vertonen deze decoders tig problemen.
De klant word beduveld en om de tuin geleid(Door eigen Klantenservice.Ze moeten zich schamen.Je zou dat ding af en toe het liefst tegen de muur kapot gooien.Ja ook de 8885 serie.Dus zelfs het nieuwe model.
Cisco maakt over het algemeen goed spul.MAAAAAr Ziggo moet weer zonodig in hun eigen voordeel ,verschillende opties van de decoder uitschakelen??????En dan ook nog de manier waarop je behandeld word als je een klacht(Meerdere) indient.Man man man.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond