Deel dit artikel
-

Ziggo verliest flink wat breedbandklanten

VodafoneZiggo verwelkomde afgelopen kwartaal netto 37.000 nieuwe mobiele (postpaid) klanten, maar verliest wederom breedbandklanten, zij het minder dan in het vorige kwartaal. Dat blijkt uit cijfers die moederbedrijf Liberty Global donderdagavond publiceerde.

De groep telt 3,7 miljoen breedbandabonnementen, tegen 3,8 miljoen een jaar geleden. Exact gaat het om een verlies van 75.800 abonnementen. Mogelijk verliest Ziggo klanten aan glasvezelaanbieders. De nieuwe snelheden – 3,4 miljoen Ziggo huishoudens hebben inmiddels in principe toegang tot snelheden van 1 Gbps – houden klanten helaas niet vast.

Pas in mei heeft Ziggo een zogeheten internet only abonnement gelanceerd zonder televisie en telefonie. Het meest gebruikte pakket kost echter nog altijd 53 euro per maand.

Ziggo verloor ook nog eens 23.500 tv-klanten (aanvullende abonnementen zoals  Ziggo Movies & Series X) tot 3,7 miljoen. De concurrentie van Netflix of Disney Plus zou hiervan de oorzaak kunnen zijn. Voor vaste telefonie gingen 45.900 klanten verloren tot 2,1 miljoen.

Het aantal mobiele klanten (gemeten naar het aantal uitstaande simkaarten) bedroeg 4,8 miljoen tegen 4,6 miljoen een jaar geleden. Het aantal convergente klanten bleef met 1,4 miljoen nagenoeg gelijk vergeleken met vorig jaar.

In het tweede kwartaal zijn wel 50.000 nieuwe geconvergeerde simkaarten en 14.000 nieuwe geconvergeerde huishoudens toegevoegd. Oftewel huishoudens die meerdere diensten afnemen. Ziggo ziet dit als de belangrijkste groeimarkt.

De zakelijke breedbandmarkt groeide met 7 procent. Er kwamen 7.000 internetklanten en 19.000 mobiele klanten bij. In het eerste half jaar leverde het mobiele onderdeel echter 3 procent omzet in. In het laatste kwartaal was er sprake van licht herstel.

De totale omzet kwam iets boven het miljard uit. De joint venture sloot het kwartaal af met 13 miljoen euro verlies door valutaverschillen. De bruto winst daalde naar 473 miljoen euro. Het bedrijf geeft aan op koers te liggen om de financiële doelstellingen voor 2021 te realiseren.

De Belgische Liberty Global-dochter Telenet (inclusief BASE) maakte eerder vandaag zijn cijfers bekend. Het telecombedrijf boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een omzet van 642,4 miljoen euro, een stijging van bijna vier procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst bedroeg in de eerste jaarhelft 211,7 miljoen euro, een stijging van 14 procent op jaarbasis.

Deel dit bericht

13 Reacties

KoalaBear

En terecht. Ziggo is qua kwaliteit niet slecht, maar het wordt gewoon steeds duurder en daardoor onaantrekkelijker. En zodra er glasvezel beschikbaar dreigt te komen dan gaat de marketingmachine op 300% en is er overal Ziggo reclame, wat ik begrijp. 🙂

Hopelijk nog een paar maanden en dan zijn ze me ook kwijt.

Al dam

Yup, niet raar met een asynchrone upload van 40 mb tov 600 mbit download. Ik krijg volgend jaar glasvezel, symetrisch 1000 mb voor 45 euri p maand. doei ziggo!

Edwin

Ze proberen met 1000/50 mb/s te concurreren met 1000/1000 mb/s en nemen klanten in de maling, door het ‘giganet’ te noemen. Zit dicht tegen misleiding aan.

Anoniem

Ik ben dan wel niet te spreken over de prijzen maar coax direct in je tv, en geen extra mediabox of andere rommel zorgt wel voor een opgeruimd zicht en makkelijk gebruik.

CCC

Logisch, nu ze ook stoppen met FM radio en Formule 1.

Ziggo stopt met hun diensten waarmee ze zich konden onderscheiden van de anderen, waardoor een overstap wel bijzonder eenvoudig wordt.

Jeroen

Symmetrische snelheden zijn voor mij als gewone gebruiker niet belangrijk. Ik krijg netjes wat ik koop en ervaar nooit storingen. Het kan me niet schelen of mijn bitjes uit een glasvezel of coax kabel komen. Dus coax is prima voor mij.

Anton van der Weg

Alleen internet is misschien beter ik kijk hoofdzakelijk Netflix.
De programma’s op de televisie vind ik geen ruk aan.

Mark

2 maanden geleden kwamen ze met een nieuw abbonenent wat 15 euro duurder zou worden. Daarbij zou mijn vaste ip verloren gaan.
Dat was geen optie. Dus zou het abbonenent van 31 naar 80 euro in de maand gaan. Vlak voor de invoering bleek toch het ip te wisselen. Wat niet de bedoeling was. Dus ook die geannuleerd. Gevolg is dat er 2 abbonenenten op mijn naam stonden en de einddatum van mijn huidige abbonenent niet gehaald werd.
Dan zit je als bedrijf dus van de een op de andere dag helemaal zonder internet.
Na een hoop gezeur met verschillende facturen over niet geleverde diensten eindelijk overal vanaf. Durven ze nog te bellen of ze me een ander abbonenent mogen aanbieden 😔
Een ding weet ik zeker. Nooit meer ziggo.
Zit nu bij freedom met een 30 om 3 abbonenent. Wachten op de glasvezel.

Cor

Ja idd zoals alle reacties hier vind ook ik het niet gek dat ziggo een hoop klanten verliest ! Ook ik ga 100% overstappen op glasvezel over een maandje , glasvezel ligt hier al klaar en aangesloten, mijn buren hebben nu 1 maandje glasvezel en wooohoo niet normaal snel en gewoon constant 1000mbs, geen uitval meer, streamen gaat echt als een gekko! Geen lelijke kastjes meer in huis zoals modems en boosters en versterkers en decoders, en de helft goedkoper als het max abbo van ziggo.

Luc

Heel makkelijk, voor glasvezel zijn meer aanbieders dan op coax. Een beetje handig overstappen per jaar en je bespaard toch heel wat t.o.v. Ziggo. De prijzen liggen in NL en België gewoon te hoog.

Marc

Bij ziggo is idd de kwaliteit van oa de wifi matig en niet stabiel. Maar als 2022 geen F1 meer is, gaan heer veel klanten weg. De voordelen voor glasvlies zijn dan nog beter.
Ben er ook klaar meer.

Koobuss

Sinds een paar weken van Ziggo naar caiway glasvezel.
Geen spijt van, vooral de latency van je internetsnelheid is gewoon veel lager dan bij coax.
Zeker nu Ziggo geen f1 meer in het pakket heeft had ik geen reden meer om bij Ziggo te blijven.
Nu dus 400/400mbit/s en nog goedkoper ook.

Pietje Bell

Ik behoor tot een van die vele die afgelopen kwartaal
Ziggo voor glasvezel ingeruild hebt. Mensen zijn knettergek om bij Ziggo te blijven als er glasvezel ligt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond