Deel dit artikel
-

‘Zoekalgortitmen Apples App Store op de schop’

Er blijken grote veranderingen te zijn opgetreden in de zoekalgoritmen van Apples App Store. Dat concludeert MobileDevHQ, een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in zoekoptimalisatie voor appwinkels. Veertig procent van de iPhone-apps is de laatste weken zeker twintig posities opgeschoven.

Dat is zeer ongebruikelijk, stelt het bedrijf, normaal gaat het om drie procent. De veranderingen zijn vorige week gemeten op basis van dertigduizend trefwoorden, en komen bij iPhone-apps meer voor dan bij iPad-apps.

Opvallend was dat de posities van dag tot dag verschilden. Apps van Chase en Wells Fargo, gevonden via de zoekterm ‘banking’, schoven wel vijftig posities. De populaire app van Realtor.com sprong van positie negen naar vier.

Apps in App Stores worden op twee manieren ‘ontdekt’. Via een hoge positie in de top 25 en op basis van zoekwoorden. Ontwikkelaars geven zelf trefwoorden op om hun app vindbaar te maken, maar ze zijn voor de rangschikking wel overgeleverd aan Apples algoritmen. Normaal leveren zoekwoorden als ‘muziek’ of ‘reizen’ vaak dezelfde zoekresultaten op.

MobileDevHQ is er nog niet achter wat de veranderingen precies heeft veroorzaakt. Apple geeft geen inzicht in zijn zoekalgoritmen. Voor zover bekend, kunnen zoekwoorden niet worden gekocht.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond